Watchdog On A Leash
The coverage of
The Washington Post and The New York Times
during the run up to the war in Iraq, 2003

Final thesis American Studies program

By Marianne Ingleby

Student number 0370711

University of Utrecht

August, 2005

Contents

Preface
    2

1. The coverage of Colin Powell’s UN presentation 

    The doubts behind the headlines                                                    8 

2. The coverage of the anti-war protests

  “Make Tea, Not War”                                                                      29 
3. Theoretical discussion of the responses                                       45    

  “If you are not with us, you are with the terrorists”
Conclusion                                                                                          52
Watchdog on a Leash                                                                                  

Bibliography                                                                                      57
Preface

“Now they tell us,” Michael Massing (2004) reproaches in The New York Review of Books about leading American newspapers informing their readers after the Iraq war that they had not dealt critically enough with the claims posed by the Bush administration to legitimise the war, which was waged in March 2003. “Pre-war journalism was flawed, as too many reporters failed to independently evaluate administration claims about Iraq’s weapons program.” Massing contends that there were enough people questioning the claims of the Bush administration, including intelligence analysts, but the print media did not give them enough attention. He asks why they tell us after the war that their work was biased and not critical enough. Why couldn’t they have done this sooner, when it might have made a difference (p. 25)?

Massing is reacting to the “mea culpa” from The New York Times and The Washington Post, published on May 26 and August 12, 2004. In this self-examination of their pre-war coverage they declared that they should have been more sceptical towards the “evidence” that Iraq posed a threat to America, because of its alleged links to al-Qaeda and suspected possession of weapons of mass destruction. The Washington Post in retrospect called its own coverage “strikingly one sided at times” and admitted that “on the key issue of Iraq's weapons of mass destruction, the paper was generally napping along with everyone else. It gave readers little hint of the doubts that a number of intelligence analysts had about the administration's claims regarding Iraq's arsenal.”
 The editors of The Washington Post added, however, that their newspaper did publish articles in which they challenged the White House claims, but never placed them prominently enough, thus not giving them enough importance. The New York Times had similar self-reflective statements on its coverage during the run-up to the war: “In some cases, information that was controversial then, and seems questionable now, was insufficiently qualified or allowed to stand unchallenged. Looking back, we wish we had been more aggressive in re-examining the claims as new evidence emerged -- or failed to emerge.”

This public “mea culpa” leaves us with an array of compelling questions. How exactly did these agenda-setting newspapers report on the run-up to the war in Iraq, and why did they choose to report in this way? What do the two newspapers precisely believe they could and should have done differently? In which articles could they have been more critical and why where they not? These questions continue to be pressing because after the war, none of the claims that the Bush administration used to legitimise a pre-emptive attack against Iraq have been substantiated; there is accumulating and insurmountable doubt as to whether there truly was conclusive evidence that Iraq posed a threat to America in the run-up to the war. For example, there have been no links found between al-Qaeda and Saddam Hussein, neither have weapons of mass destruction been discovered, and the United States government officially ended its search for these weapons in December 2004.
  The United Nations announced in their report from the weapons inspection team, published in March 2004, that Iraq had no weapons of mass destruction of any significance after 1994.
 Secret memo’s between British Prime Minister Tony Blair and Foreign Secretary Jack Straw, published in June 2005, have revealed that as early as 2002, the Bush/Blair alliance was certain that it wanted to attack Iraq, despite severe doubts within the British government because of “thin evidence” as to the necessity of an attack.
 Additionally, in 2004 The International Institute for Strategic Studies published its annual report stating that the war in Iraq had actually increased the risk of terrorism against westerners in Arab countries. 
 This, together with their own statements about “one-sided” journalism, raises questions as to which role these newspapers played in the strengthening of public support for the war, and what circumstances contributed to this position of the media. 

That is why I have chosen to study exactly how these two leading American newspapers covered the claims of the Bush administration during the run-up to the war, i.e. the period starting from September 2002 up until March 2003 when the war started.
 I have used President George Bush’s ultimatum at the United Nations in September 2002 as a starting point, as it was at this moment that he warned that “action will be unavoidable” unless Saddam Hussein complied with UN resolution 1441.
 I shall focus on The Washington Post and The New York Times, because I believe that the medium of a newspaper lends itself best for in-depth investigative coverage and analysis, and, as Sigal (1973) describes, because these two “quality newspapers” are perceived to play an important agenda-setting role in the political process and are frequently used by other media for guidance (p. 5). This study will focus on the way these leading newspapers framed the claims of the Bush administration- that Saddam Hussein was in possession of weapons of mass destruction, a claim that was made in Colin Powell’s presentation at the United Nations on February 5 2003. I shall also look at how the leading American newspapers reported on the worldwide anti-war protests in the run-up to the war, the largest being on October 26, 2002, January 18, 2003 and February 15, 2003.  Research conducted by the Program on International Policy Attitudes (PIPA) shows that in this period, “only a minority of the American public was aware that a very clear majority of the world public opposed the US going to war without UN approval.”
 Also, it states that a significant minority of the American population even believed that most of the world supported president Bush’s proposal to launch a pre-emptive attack on Iraq, a belief that the PIPA calls a “misperception.” This widespread “misperception” compels us to ask what the role of the media was in the spreading of this “false belief,” and that is why I shall study how the newspapers framed these protests and analyse the relation this reporting might have with the “misperception” of the American public. 

Thus, to delineate my field of study, I have chosen to analyse how the newspapers mentioned and framed specific events in the run-up to the war, such as the world-wide mass protests and Colin Powell’s presentation to the UN on February 5, 2003, where he presented his case that Iraq was in possession of weapons of mass destruction. Also, I want to look at a publication of The New York Times in which reporters Judith Miller and Michael Gordon claimed to have spoken to sources that had “personally renovated secret facilities for biological, chemical and nuclear weapons’ in Iraq.” 
 These sources also claimed that Iraq had tried to obtain aluminium tubes, which could only have been intended for the manufacturing of chemical weapons. In their mea culpa, The New York Times stated that they should have viewed the claims of this source with more scepticism, as the source later appeared to be unreliable, and its stories could not be verified. In studying these articles related to these specific events during the run-up to the war, I shall look at the phrasing and terminology used, the aspects on which emphasis was placed, which sources were used, and where the articles were placed in the newspaper. I shall also look at the type of stories produced such as human interest, hard news or background article, and analyse what influence the type of article had on readers.

In doing so, I shall also compare my findings to studies previously done on the subject of the media coverage of Iraq and weapons of mass destruction. One of these is the study Media Coverage of Weapons of Mass Destruction, published in March 2004  by The Center for International and Security Studies at Maryland (CISSM), which looks at three periods in which items concerning weapons of mass destruction were covered by the print media, one of these periods being the run-up to the Iraq war in 2003. I have also used a study from the PIPA called Misperceptions, The Media and The Iraq War, which measured the opinions of Americans before, during and after the Iraq war and related these results to the primary sources of news. I have also compared my observations to the findings of Michael Massing, whose articles are compiled in Now They Tell Us. I have chosen his findings because some of his articles are said to have directly caused two of the most agenda-setting newspapers to write their “mea culpa.”
 One might argue that their findings have been biased by the aftermath of the attack on Iraq. I question these findings because in this time period, there was a trend to turn on the media and allege that they were not critical enough and had thus distorted the public’s perception of Iraq’s supposed threat to America. 
This study does not intend to condemn these newspaper’s reporting from what we know in hindsight. It is however highly important to re-evaluate how these papers reported on the claims of the White House and global anti-war protests, and analyse how their coverage could have influenced public opinion. The newspapers cannot be held accountable for the claims held by the Bush administration, but we can hold them accountable the way they have complied with their task as Watchdog of democracy as the Founding Fathers so carefully spelled out for them. Most of the newspapers paid much attention to the struggle to get support from the UN, but they devoted less attention to the broader context in which the legitimacy of the Bush doctrine could have been questioned and examined more critically. But far more important is the question why these choices were made. What factors contributed to the choices of their reaction towards the events that unfolded? Most importantly, is their coverage a result of any form of political bias or can we ascribe it to an inherent structural bias due to certain journalistic conventions, that tend to give governments’ opinions the highest priority and only later on publish criticism? I shall explore this theoretical debate on the different types of bias while looking at Powell’s UN presentation and the anti-war protests. In my conclusion, I shall also attempt to unravel what their “mea culpa” tells us about journalism’s limitations and structural restrictions, and ultimately journalism’s self-reflective capacity. Do these apologies show us that the media are aware of the role that they play in the forming of public opinion? 

By answering these questions, we can hopefully gain insight into the nature and workings of pre-war newspaper coverage and how it can best be improved.  In this thesis, I will argue that because these newspapers did not verify the claims made by the Bush administration in the run-up to the war with much fervour, they often acted as a mouthpiece for the government, and therefore played an important part in increasing support from Americans to go to war. Even though the media cannot be criticized for publishing the claims of the Bush administration, by repeatedly citing officials who stated these war claims prominently, they appeared to the public to be taking a pro-war stance rather than remaining independent. This is part of the inherent structural bias of the media, which tends to portray statements made by official sources as more true, while opposing, usually “lower ranking” sources are portrayed as less important. Therefore, in not actively refuting or verifying the claims made by the administration, these newspapers played an important role in gaining support for an attack on Iraq from the American public. However, there was not only structural bias involved when it came to the coverage of the anti-war protests, as in the beginning they were frequently stereotyped as “aging hippies on a Sixties nostalgia trip,” according to Greider in The Nation. 
 The size of the demonstrations was frequently underestimated and they were given a low priority, despite their massive and repeated occurrence. Nevertheless, as the war drew closer, the newspapers changed their tone and started more actively portraying the activists as sympathetic and published critiques of the war claims more prominently. I shall also look at the similarities between the responses of the press in the Persian Gulf War, and argue that the newspapers could have expected the government’s particular framing of the news, and therefore could have been more critical in 2003. What does this study reveal about American democracy and its tolerance towards criticism in a rush to war?

Chapter 1 

The coverage of Colin Powell’s UN presentation
The doubts behind the headlines

Secretary of State Colin Powell’s presentation at the United Nations on February 5, 2003 was a turning point in the run-up to the war on Iraq. In his speech, Powell presented to the UN Security Council what he declared to be evidence that Saddam Hussein was not conforming to Resolution 1441. This UN resolution, adopted in November 2002, stated that Iraq must conform to the UN in disarming from any existing chemical, biological, nuclear weapons and ballistic missiles that are in its possession. The resolution further obliged Iraq to “abandon any programmes to develop these weapons of mass destruction and in doing so must also provide an accurate full, final, and complete disclosure of all aspects of these programmes.’’ Failing this, Saddam Hussein would face “serious consequences.”
 Powell’s presentation was the final effort of the Bush administration to convince the UN that Iraq was in material breach of its disarmament obligations, in order to gain support from a majority of its members for a pre-emptive attack on Iraq. 

Powell called his evidence “not a smoking gun,” meaning that he did not have conclusive evidence that Iraq was still producing or possessing weapons of mass destruction, despite innumerable attempts of the UN to disarm the country dating back to 1991.
 He did however claim to present evidence that Saddam Hussein had repeatedly covered up his programs to develop and obtain these weapons, thus contending that Hussein was in breach of Resolution 1441.  Powell also claimed that the dictator was in a “sinister nexus’’ with members of the al-Qaeda terrorist network, which according to the secretary of state made him an imminent threat to the United States and therefore justified a pre-emptive attack on Iraq.  In his presentation, broadcasted live across the globe, Powell played audiotapes with intercepted conversations between Iraqi military personnel and showed satellite photos that he stated showed  “cleaned up’’ bunkers that had been used to produce chemical and biological weapons. He also showed videos and diagrams, all of which demonstrated Hussein’s “policy of evasion and deception.’’ On the subject of nuclear weapons, Powell declared that “Saddam Hussein is determined to get his hands on a nuclear bomb.” 

The presentation received massive media attention from all over the world and many watched Powell’s “evidence’’ on live broadcast with sheer astonishment, sensing that an attack on Iraq was now imminent.  The subjects of the presentation- threats from international terrorism and weapons of mass destruction and the extensive scale of live media attention were typical of the post 9/11 era.  The presentation marked a crucial turning point in the run-up to the war on Iraq, as it was a last failed attempt of the Bush administration to rally UN support for an attack on Iraq before the war started just two months later on March 20, 2003. According to many newspapers, the presentation was said to have further deepened the division between supporters and people who remained sceptical on the necessity of a pre-emptive attack. Many Security Council members were not convinced by Powell’s evidence, in their view his speech gave all the more reason to allow more time for weapons inspections. Several foreign governments, such as those of France and Germany, were not convinced by Powell’s evidence either, and the foreign press too viewed it with a greater degree of scepticism. According to Massing, this sceptical reaction is in sharp contrast to that of the leading American newspapers and the American public, as the latter was said by polls to give high approval ratings to the evidence presented by Powell. Massing also concludes that the newspapers uncritically accepted the war claims made by Powell (p. 56). 

To analyse what role the leading newspapers could have played in the forming of American public opinion, it is imperative to ask: how exactly did The New York Times and The Washington Post cover Powell’s UN presentation and the events that followed shortly after it? How did they frame the presentation? Even though framing is an abstract term, it can be described as the way in which the media presents the news, and draws the attention to certain topics, or aspects of a topic. This framing strongly influences the way in which the public interprets information. Also, what phrases and terminology did they use in their coverage? Did they use sources to verify the claims made by Powell, and if so, which sources were used and what importance where the types of sources given? Where in the newspaper did they place articles that voiced scepticism about Powell’s assertions, and where did they place the articles? How did their editorials comment on the speech and what arguments did they use? Were the responses of the newspapers due to any form of political bias?

The Headlines

The day after Powell’s presentation, The Washington Post, like most newspapers worldwide, published many articles pertaining to the historical turning point.
 Looking at its front page, the three articles that it presented did not appear in any way to be verifying the claims made by Powell to muster up support for the war in Iraq. The leading front-page article read: “Powell Lays Out Case Against Iraq; Evidence Shows Hussein Foiled Inspections, Secretary Tells U.N.’’ This article quite briefly described what Powell presented in the Security Council, and how several diplomats reacted to this. Significantly, the headline to this article, just like the tone of the remaining front-page articles, asserted that Powell presented “evidence” of the threat that Iraq posed to America, but this was not accompanied by another important news-item, namely that the majority of the Security Council at this time was not convinced by it. This is only stated in one sentence halfway through the 1634 word article mentioned above. The article also emphasized the support that Powell gained by his speech, stating that “even critics of President Bush's Iraq policy are saying that Powell made a compelling case.”
 By placing Powell’s own statements first and then adding that there was much support gained, the article gave great weight to Powell’s “evidence,’’ and was letting the government frame the event.  After emphasizing these two aspects which both appear to strengthen Powell’s words, the article displayed the first words of criticism against his presentation. It first gave the reaction of the Iraqi UN ambassador, who said that Powell’s assertions are “utterly unrelated to the truth.” Even though it is logical to give a reaction firstly of an Iraqi official, because it is the country against which allegations are being made, this Iraqi source will undoubtedly be perceived as unreliable, comparable to the perception of a defendant in a court of law who has been found guilty. This placement of Iraq’s reaction created the impression that predominantly questionable sources doubted Powell’s claims. Stating the reaction of Iraq first may very well have influenced the perception of the opinions of the other sources mentioned later in the article. 

The relegation of experts: non-experts first
This tendency, visible on the front page of The Washington Post, to give American government officials first priority and thus let them frame the event, is what the CISSM describes as journalism’s “inherent structural bias.” 
The author of the CISSM’s study, Susan.D. Moeller, describes the tendency of the American media to prioritise the opinion of American officials over “lower-ranking” sources as an “inverted pyramid,” as “basic breaking news stories” should lead with what the most “important’ player” - the President or the Prime Minister, for example - has to say (Moeller, 2003, p. 3). This makes it easy for them to “dominate news coverage by setting the terms of public discussion” (preface). It seems very likely that the structure of the front-page article, where Powell’s opinion was given first priority, is due to this “structural bias,” because Powell is an “important player.” However, as a result of this journalistic convention, the public got a more one-sided view of the political discussion, i.e. mainly from the perspective of the Bush administration. Even though the newspaper may very well not have been politically biased in placing Powell’s claims so prominently, their professional convention resulted in the public hearing the Bush administration’s stance before any other, thus giving their perspective more importance. What could also possibly be seen as part of this structural bias is the fact that the Iraqi official is the first to give criticism, as he is also an “important player.” However, as mentioned before, placing Iraq’s critique first creates the impression that mainly unreliable sources rejected Powell’s claims, once again giving more importance and credibility to his assertions. 

As a result of this “inverted pyramid,” this leading article in The Washington Post, together with its headline and lead, just like the other front-page articles on this page, did not appear to be reflecting doubts about the claims made by Powell. These doubts were indeed present, but were buried more deeply in the articles. Only at the end does the article mention the doubts voiced by Security Council members - for example that one senior council diplomat said that “key elements, particularly the communications between Iraqi officials allegedly trying to hide nerve agents and mobile biological weapons facilities, were less convincing.’’ 
 The other front-page article in The Washington Post read “Satellite Images, Communications Intercepts and Defector’s Briefings,’’ and also expressed a significant degree of doubt concerning Powell’s claims, but also placed these doubts towards the end of the article. This is notable because these doubts were coming from several expert sources: the article stated that “a number of European officials and U.S. terrorism experts have said that Powell's description of the Iraq-Zarqawi-al Qaeda nexus appeared to have been carefully drawn to imply more than it actually said.’’ 

Judith S. Yaphe, a senior fellow at the National Defence University who worked for 20 years as a CIA analyst said: “You're left to just hear the nouns, and put them together. It doesn't take me yet to the point where I can say I've seen evidence which convinces me that Saddam Hussein supports al-Qaeda.” 
What is significant about this article is that it downplayed the doubts expressed, despite the fact that they were coming from important actors, albeit not as high ranking as Powell. However, considering the expertise of the sources and the gravity of their doubts, the article could have chosen to voice these opinions more prominently. Due to the lay-out of a newspaper and its restricted print space, the headline can often only contain the most “newsworthy’’ aspect of the article, thus frequently being the opinion of the “most important player.” Often, it is not even the journalist who decides what the headline reads, but it is made to fit the lay-out. However, the journalist does usually decide what the lead says, and there is also the possibility of giving more information in the sub-heading, and the newspaper could have chosen to voice the expert’s doubts in the sub-heading or the lead. Because these doubts were only quoted towards the end of the article, this cannot really be seen as a structural bias. I believe that these experts’ doubts where downplayed because the newspaper felt a great reluctance to publish criticism of the government’s claims as a major news item, and therefore chose to place it later on in its articles or within the newspaper.   

I conclude this because very evidently doubts about Powell’s claims were expressed in articles, although this was not shown in their headline or their lead. Again I shall take the example of the article mentioned above concerning the alleged link between Saddam Hussein and al-Qaeda. This article is the only one on the front page which does not strictly let the Bush administration frame the event, as it placed it in a broader context, writing that the administration had spent most of that past year trying “with little success’’ to establish a convincing link between Hussein and al-Qaeda’s leader Osama bin Laden. The article also added that Powell’s conclusions about the link “went far beyond conclusions European officials investigating the plots have drawn,’’ and added that the majority of the Security Council was not in favour of ending the weapons inspection.
   This information, together with the statement that “a number of European officials and U.S terrorism experts’’ were not convinced of the link with al-Qaeda, made Powell’s claims seem more debatable, as they did not only place the emphasis on Powell’s own assertions in the way that the opening article does. This, however, again raises questions as to why these doubts were so deeply buried in the articles and were not announced in the headline, sub-heading or in the lead. In placing them later in the article without an earlier announcement, the newspaper is giving them less weight than they would otherwise have had. 

One detail that was added at the end of the leading article in The Washington Post is particularly striking. It stated that Powell has “left out information that he felt would be too difficult for non-experts to understand.’’ 
 This implied that the satellite photos, diagrams, and intercepted conversations in Arabic in his presentation should be comprehensible for “non-experts,” such as Security Council members, journalists reporting on the event and the public. In fact, the diversity and sometimes even dichotomy in reactions signifies that quite the opposite was true, and there is no simple understanding of what Powell presented. To properly judge the content and authenticity of his presentation, one would have to be an intelligence analyst or terrorism expert. Unfortunately, it was exactly these people whose opinions were relegated to the end of the article, after “non-experts” such as Security Council members, diplomats, government officials, journalists and columnists had stated their opinions.  The reason for this remains puzzling, as there seems to have been a deliberate decision to give a voice to these “non-experts” before the opinion of terrorism experts and intelligence analysts is given. 

Only the German Foreign Affairs Minister Joschka Fischer raised awareness of this problem in the lead article of The Washington Post, when he said that he “lacked the technical expertise to assess whether the intelligence presented to the council by Powell was convincing.’’ Instead of letting intelligence analysts debate about the content of Powell’s presentation, sources that were less qualified to evaluate its content professionally were given a prominent voice on the front page. Remarkably, in most cases, it was these “non-experts” who were convinced by Powell’s presentation that the dictator posed a threat to the United States and was cooperating with the al-Qaeda network, while the terrorism experts and intelligence analysts often were the ones who voiced doubts on the certainty of these specific claims. I also find this to be a tendency illustrating that the newspaper felt hesitant to publish stances that contested the claims made by the government. This does not correspond with the notion of structural bias, as defines by the CISSM.

The New York Times also had a tendency to give people with less expertise in analysing the content of Powell’s presentation a prominent voice in the newspaper that day. Over all, The New York Times appeared to be more convinced by Powell’s presentation than The Washington Post at this point in time. For example, journalist Patrick E. Tyler wrote in the lead of the front-page article that Powell had presented “an intelligence breakthrough.”  He referred to the “first evidence” of what Powell said to be a well developed cell of al-Qaeda operating out of Baghdad, responsible for the assassination of the American diplomat Laurence Foley in October 2002. 
 Tyler further stated that Powell presented “critical information,” without quoting any secondary sources on the content of the presentation. As a result, the article was also letting Powell frame the news-value of his presentation, as it was not placing it in a larger context or adding any information to it, either sceptical or supportive. The New York Times did not only let the government frame the event, but it also adopted some of the terminology used by the Bush administration. Above each article on the subject of Iraq the papers wrote a so-called “streamer” with “Threats and Responses.’’ By doing this, it stated that Iraq was posing a threat, a matter that was still debatable at this crucial time before the war. In writing “threat’’ above each article concerning Iraq, it is likely that the public would have perceived that Iraq was a threat to America, while this might not necessarily have be the intention of the newspaper, as it could have also intended to imply that Saddam posed a threat to his own country. However, in writing above the articles ‘Threats and Responses,’’ the newspaper gave the subject a sensationalist feel, stifling the debate, making it an incontrovertible assumption that Saddam Hussein was posing a threat and if so, to whom. 

In their front-page articles, The New York Times seemed to be in disagreement with The Washington Post as to what part of the presentation deserved to be emphasized in their front-page articles. While the presentation did not actually show proof that Iraq was in possession of nuclear weapons, Powell stated that the intelligence agency possessed various secret records proving that Hussein was in the process of making nuclear weapons.  The Washington Post did not mention this aspect of the presentation in its front-page articles, while The New York Times placed the emphasis on its leading front-page article “Security Council; Powell, In U.N Speech, Presents Case To Show Iraq Has Not Disarmed,’’ which very early on quoted Powell saying that “various records and intelligence showed that Mr. Hussein was making nuclear weapons and developing rockets and aircraft to deliver all his weapons.’’ As noted before, the journalist described the presentation in this article as an “intelligence breakthrough’’ that “went further than many had expected.’’
 It also added the quote by Powell that “leaving Saddam Hussein in possession of weapons of mass destruction for a few more months or years is not an option, not in a post-September 11th world,” which was another statement that The Washington Post did not place on the front page. Putting these separate pieces of information closely together in the article could have created the impression that Hussein was already in possession of nuclear weapons. There was no mention of the fact that actual proof of this was not shown during the presentation, but that Powell claimed to be paraphrasing from secret intelligence files. The article also left out any room for discussion as to what the significance of these quotes from secret intelligence sources was.

Weapons of mass destruction as a “monolithic menace”

It is remarkable that these two leading newspapers differed in their emphasis on the proof of nuclear weapons, as the issue was central to the question whether Iraq posed a threat to America. If there was a discrepancy between the interpretation of the presentation, why then were not more experts given breathing space to engage on a debate, and was criticism treated with a great degree of caution? If it was not possible to verify the claims that Powell made about Iraq’s nuclear weapons program, the newspapers were entitled to emphasize that they themselves could not verify this. Because The Washington Post spoke more cautiously of the proof as presented by Powell on Iraq’s nuclear weapons, it seems that The New York Times in this case was not making a clear distinction between the alleged proof of the possession of chemical, biological and nuclear weapons. The New York Times seemed to be clumping all these types of weapons into one large monolithic threat, without observing a distinction between shown “evidence’’ that experts can comment on, such as the proclaimed satellite pictures of biological and chemical weapons facilities, and the alleged nuclear weapons program, which was only said by Powell to be found in secret intelligence dossiers. 

 The CISSM concludes that one of its major findings is that most media outlets “represented WMD as a monolithic menace, failing to adequately distinguish weapons programs and actual weapons or to address the real difference among chemical, biological, nuclear and radiological weapons.” 
Moeller goes on to write that “both US and UK media tended to report uncritically the Bush administration’s conflation of all ‘weapons of mass destruction’ into a single category of threat, an error that leads the public to mistakenly equate the destructive power of, say, chemical weapons with that of nuclear weapons” (p. 3). The article in The New York Times mentioned above seems, indeed, to not clearly distinguish the vital nuances in “evidence” as provided by Powell concerning the chemical, biological and nuclear weapons, by not stressing that Powell did not actually provide evidence of the alleged nuclear weapons, but was quoting secret intelligence sources. In placing this together with the quote about it being very dangerous for Iraq to possess these nuclear weapons in a “post September 11th world,” The New York Times was creating a strong impression that the evidence entailed more than it actually was said to do by key experts. 

The CISSM also finds that “many stories stenographically reported the incumbent administration’s perspective on WMD, giving too little critical examination of the way officials framed the events, issues, threats and policy options,’’ and once again sees this as the journalistic convention of the “inverted pyramid.’’(p. 3). Because the lead article of The New York Times only gave quotes from Powell without letting experts or any other sources comment on these, the newspaper was letting Powell frame the event. It only published what Powell stated in his presentation, without placing it in any larger context or have experts verify or comment on it. It stressed Powell’s point of view and excluded any other, thus creating the impression that Powell’s statements were not debatable. For example, it placed much emphasis on Powell’s perspective on the consequences of his presentation: “We have an obligation to our citizens, we have an obligation to this body to see that our resolutions are complied with.  Iraq has been given one last chance to avoid war but has failed to seize it… We must not shrink from whatever is ahead of us. We must not fail in our duty and our responsibility for the citizens of the countries that are represented by this body.”  In simply reporting Powell’s opinion in this article, it did not give the public the impression that there was a debate over its factuality, and placed the primary emphasis on Powell’s argument, thus once again not engaging on the debate of what the presentation actually entailed. 
The editorials: ready to strike

In both newspapers, many opinions on the content of Powell’s presentation were represented. However, there were once again many examples of people with less expertise to comment on the content of the presentation, such as journalists, columnists and government officials, who were given a prominent voice, while expert’s doubts were downplayed by giving them less priority. This was especially apparent in both the newspaper’s editorials. Here, there seemed be a loss of nuance in the interpretation of Powell’s presentation. In The Washington Post, the front-page editorial attempted to distance itself from the content of Powell’s claims by stating that the UN was a “political theatre.’’
 However, the editorials inside were extremely convinced, their headline for example reading “A Winning Hand For Powell,’’ “I’m Persuaded’’ or in The New York Times “Irrefutable and Undeniable.’’ “Irrefutable and Undeniable’’ is the name of the column placed in section A36 the day after Powell’s presentation, where Rumsfeld was quoted: “it is hard to imagine how anyone could doubt that Iraq possesses weapons of mass destruction.” Even more overtly confidant, the author wrote that “any country on the face of the Earth with an active intelligence program knows that Iraq has weapons of mass destruction,” adding that “even diplomats from France and Germany do not dispute this claim.’’ 
 Most editorials of both newspapers leave you with the sense that not attacking Iraq at this point in time would be a cowardly and dangerous act. Most of the editorials were pushing for war, stressing that Hussein had been ignoring UN resolutions for decades and that now was the time for action. The editorials built up the pressure exerted by the government to attack Iraq by giving the impression that it was now or never to act against Hussein. 

The editorials of the newspapers had similar statements. Many of them argued that Powell had proven in his presentation that Hussein was in possession of chemical and biological weapons.  On the subject of the al-Qaeda-Iraq connection and Hussein’s nuclear weapons there were doubts ranging from disbelief to uncertainty. What is significant however is that despite the doubts that most editorials had about these two issues, they still were almost all in favour of attacking Iraq. This is remarkable, because it was exactly these two arguments that were at the heart of Powell’s case against Iraq, for this could have made Iraq an imminent threat to America. Apparently, the editorials were not convinced by Powell that there was conclusive evidence that Hussein aided al-Qaeda terrorist and had nuclear weapons, but they still believed that the dictator should be removed. The editorials did not firmly believe in all of Powell’s claims, but still did advocate an attack on Iraq, but some did mention different explanations. For example, the editorial “A Winning Hand for Powell’’ stated: “if Powell failed in any area it was in proving that Iraq has a nuclear weapons program that poses an imminent- or even proximate- threat. That appears not to be the case. Its program seems no different from those of many other nations. Its almost impossible to hide a true nuclear weapons program.” 
 Even though that it wrote that this has cost the administration some credibility, it chose to emphasize the support that Powell had gained with his presentation. The editorial stated that “there is no choice’’ but to act now against Saddam, despite that they had not been convinced by the initial arguments to start a war. 

Despite that the initial arguments to start a war had not fully been proven, the editorials that wrote that they did not believe that Iraq had nuclear weapons, still stated to firmly believe that Iraq was in “possession of weapons of mass destruction.’’ In stating this, these editorials were thus not making a distinction between the different types of weapons, and making them, as the CISSM calls it, into one “monolithic threat,” and equating the threat of a biological or chemical weapon with that of a nuclear weapon. This resulted, according to the CISSM, in the public not being able to make a distinction between the destructive powers of chemical weapons, with that of a nuclear weapon. According to their study the media “failed to insist on a differentiation between the different types of weapons,” which “allowed the calculated muddle to become accepted wisdom” (p. 12). By copying the terminology of the administration, the threat of nuclear weapons was not adequately distinguished from other weapons, very possibly making the threat appear larger than Powell’s evidence showed. 

Looking still at the terminology used in the editorials, some seemed to spread confusion about the term “smoking gun.’’ Despite that Powell himself said “not a smoking gun,’’ some editorials simplified this statement by simply talking about “a smoking gun,’’ a phrase that in itself may cause confusion. For example, in an editorial from The New York Times it said that Powell “made the case with a half dozen smoking guns of an Iraqi cover-up.’’
 This statement was bound to spread confusion, because Powell had declared that it was exactly the cover up of weapons programs that was “not a smoking gun.’’ An editorial in The Washington Post’s headline also freely used the term “smoking gun,” without accurately stating that Powell had clearly said not to have one. The headline here read “An Old Trooper’s Smoking Gun,’’ which was according to Powell an incorrect statement.

 But this editorial did more than simply spread confusion on the inconclusiveness of Powell’s evidence. The first line of this read that “Powell did more than present the world yesterday with a convincing and detailed x-ray of Iraq’s secret weapons program and terrorism programs yesterday.’’ This statement is significant, because the CISSM has found that oftentimes, the media has “been to quick to connect the two issues of terrorism and WMD with each other, as there has not been enough evidence that there was indeed a correlation between the two (p. 3). The first sentence in “An Old Troopers Smoking Gun” can be seen as an example of this presumption. The New York Times also has a clear example of how it adopted the government’s matrix of WMD and the “War on Terror”  again through what it wrote in its streamer. I have mentioned that the newspapers wrote above articles pertaining to Iraq the streamer “Threats and Responses,”  and that this was a way of adopting the governments claim that Iraq posed a threat. However, the streamers adopted another claim that the PIPA called a “misperception,” for it wrote “Threats and Responses: The Terror Network” above any article pertaining to the Iraq al-Qaeda connection, thus adopting the governments assertion that there was a connection.  

The Iraqi perspective

It appears that both the newspapers in the days after the presentation seeked to explore the Iraqi perspectives on the subject. While The New York Times seemed to have a tone that was more convinced by Powell’s presentation, because it emphasized Powell’s statements sometimes without adding expert’s comments to these, it did offer a broader array of other articles than The Washington Post did the day after the presentation. For example, The New York Times showed the subject from many different perspectives inside the newspaper, such as an article summing up the opinion of the Security Council members, and article on the European perspective that wrote on stance of the “convinced European politicians” and the “unpersuaded” European public.  It also published an article stating people’s opinions living in New York called  “Disagreement on Specifics, but Unanimity That There Is No Going Back.’’ 

While The Washington Post wrote an Iraqi’s opinion in the front-page article, The New York Times devoted a whole article on what Hussein’s advisor thought of the UN presentation. Also, The New York Times published a column written by the co-prime minister A. Salih of the Kurdistan regional government in Iraq.
  The article gave the impression to be voicing an Iraqi’s point of view, its headline pleading “Give Us a Chance To Build a Democratic Iraq.” There are however certain facts that could be held into account when reading the article that were not mentioned. It is for example important to note that this part of Iraq was at the time freed from Hussein’s control. An attack on Iraq would supposedly not have the same impact on this region of the country than it would in, for example, Baghdad. Therefore, this article could have given the impression that it voiced the perspective of the Iraqi people, even though it is a very particular perspective, one from a region that presumably would be under less danger when attacked. 

The column also did not mention how the Kurds had been attempting to overthrow Saddam Hussein for a great period of time due to reasons that where not related to Powell’s claim that the country posed a threat to America. The author speaks with confidence about “Iraq’s efforts to build WMD and its ties with terrorist organizations.’’  Salih calls these “excellent reasons to overthrow Saddam Hussein.’’ However, in the article, these reasons were not accurately distinguished between Salih’s call for freedom in Iraq and the “evidence” that Iraq was in possession of WMD and had links to al-Qaeda. The author did not distinguish these two arguments, but is linking them together, thus seemingly strengthening his argument, but not appearing to be accurate. The debate about the need to free Iraqi’s was of course a highly important aspect of the discussion prior to the attack on Iraq, but it was a distinctly separate argument from if Hussein attempted to or already possessed WMD and had ties with terrorist organizations. Furthermore, the phrase “terrorist organisations’’ is used as a “monolithic menace,’’ as this general term is not specified: which terrorist organizations exactly does he mean? Does this imply terrorist organizations attacking the Kurds in Iraq or terrorist organizations posing a threat to America such as al-Qaeda? 

The days that followed

In the days following Powell’s UN presentation, two disparate developments occurred simultaneously. Supporters of the war seemed more convinced about the need for an attack on Iraq, while those against it further increased their doubts. This trend is visible in both the newspapers. However, articles that voiced growing doubts where often placed towards the back of the newspaper, while the stance of the Bush administration was repeatedly quoted and placed on the front page. For example, two days after Powell’s presentation, The Washington Post published on its front page “The Game is Over.’’ Here is described how Bush was taking a hard stance and warns the UN Security Council not to believe Hussein’s “last-minute game of deception.’’ In the beginning it stated that “a new WP/ABC-News poll finds that a growing majority of Americans say the administration has presented enough evidence to justify military action. A clear majority support taking action within the next few weeks, rather than waiting a few months or longer to make a final decision, as some US allies have urged.’’ 
Adding this information was indeed highly relevant to the article, but did however give the impression that there was simply major support to attack Iraq unilaterally, without criticism or resistance, be it within America or around the globe. Also, the article kept repeating the statements of Bush and other officials in the article, stating that inspections should not continue, further giving his words more emphasis.  It also stated that Powell detected a “shift in opinion,’’ with “more governments realizing this cannot continue like this indefinitely.’’ The Washington Post did not solely give the impression on its front-page that there was no opposition, as it did accompany the publication mentioned above with the article “Key Allies Not Won Over by Powell.’’ Here, the allies expressed doubts if there truly was conclusive evidence that Iraq posed a threat. Fairly early on in the article, Vladimir Lukin, a top Russian legislator and former ambassador to the US, is quoted: “If Americans know so much, why do the produce so little? Let them tip the inspectors off regarding smoking gun evidence.’’ 

In the days that followed Powell’s UN presentation, there were a few significant choices made by the newspapers concerning articles critical of Iraq’s alleged weapons of mass destruction and its connection to al-Qaeda. These choices were very similar to the examples mentioned above, where scepticism against the war claims tended to be placed after articles and opinions by the administration supporting an attack on Iraq. Concerning The Washington Post, many of the investigative articles that were challenging the claims, were written by journalist Walter Pincus. One example of this was an article published on February 7, 2003, two days after the presentation, which headline read “Alleged Al Qaeda Ties Questioned; Experts Scrutinize Details of Accusations Against Iraqi Government.’’ Here, Powell’s statement that there was a connection between Iraq and al-Qaeda was refuted by several prominent sources, such as senior administration officials, foreign government officials, experts in terrorism and a few members of congress, who claimed that there was not enough evidence to assert that the al-Qaeda terrorist Abu Musab Zarqawi was in a “sinister nexus’’ with Saddam Hussein. None of the sources where mentioned by name, some are stated to want to remain anonymous, others are just named by profession. What is remarkable is that this story received placement on page A21, instead of a more prominent place. Considering the news-value of several high-ranking sources refuting one of the most important arguments of the Bush administration to launch an attack, the decision to place the story on page A21 seems to reveal once again the tendency to downplay criticism towards the government’s claims and its hesitancy to place these articles on the front-page.

The choice to place stories in which a number of experts refuted or questioned Powell’s claims towards the back of the newspapers was done with great consistency and was repeatedly done with articles written by Pincus, concludes also Ari Berman in his article “The Postwar Post’’, released in The Nation on September, 2003. Another example of this is Pincus’ article “U.S. Lacks Specifics on Banned Arms,’’ which was published on the brink of the war on March 16, 2003. Here, more expert sources, including several anonymous senior intelligence analysts and a source, which was regularly briefed by the CIA, placed serious doubts about the evidence that Iraq was in possession of banned weapons. One source was quoted to suspect that the Bush administration was “shaping intelligence for political purposes.’’ Once again, a story with such a high news value due to the numerous experts’ sources doubting Powell’s claims, was pushed to the back of the newspapers on page A17. 

Massing contends that many of the newspapers wrote in a “glowing’’ manner on Powell’s speech, and his statement is not surprising when we look at the front pages of the newspapers, where they frequently let the administration frame the event in a resolute and sometimes patriotic manner. However, when looking closer at the newspapers, I find that in fact, there truly were doubts seething all throughout, but one only had to read beyond the headline, lead and often front-page. As the war came closer, the critique in the newspapers became more visible, as it slowly appeared on a more prominent place. The opinions of the Bush administration were still given first priority, but critique followed more closely on the brink of the war. For example the edition of The Washington Post on March 16, 2003, where the front page read: “Bush Sets Future on Success Iraq.” Despite its title, in which once again an administration official was given prominent space, it is filled with doubts, albeit not from experts with corroborated facts, but with the journalists own opinion in the opening line: “There is debate on nearly every aspect of the crisis over Iraq -- except the idea that, for better or worse, the stakes have become very, very high.’’ But more articles are highly critical throughout this publication of The Washington Post, as for example a columnist wrote about how the media didn’t agree on what was newsworthy and how the foreign media had written with so much more criticism against the arguments to go to war, and the US media hadn’t.  

The Washington Post was persistent in publishing articles filled with tough questions as the attack on Iraq came closer. Another example of one of these articles questioning the need for an attack, its headline reading: “Striking Iraq Could Fuel Further Attacks on U.S.’’ Once again, an article with experts voicing concern and doubts against an attack on Iraq were downplayed, as it was placed on page A13, while Bush’s pro-war stance set the tone on the front page. The article described terrorism experts warning that a US-led invasion in Iraq very well might not be a “significant blow” to international terrorism, and warned that “that war and occupation could also have the opposite effect by emboldening radical Islamic groups and adding to their grievances,” thus increasing the danger posed to America.  The article further voiced serious concerns on the outcome of an attack: “a short-term risk in challenging Hussein, CIA Director George J. Tenet has warned congress, is that an imminent assault on Iraq might convince him that he has been cornered, provoking him to use or share his most dangerous weapons with terrorists in an act of revenge. An imminent U.S. attack, Tenet said, would make Hussein “much less constrained in adopting terrorist actions.’’ The article raised highly relevant potential risks to the consequences of an attack, with prominent sources such as the CIA’s director Tenet and Clinton’s terrorism experts. Once again, it seems highly dubious that an article with this degree of news value would get a less prominent placement than a front-page article, in which the Bush administration is repeatedly framing the event, with phrases such as “coalition of the willing” to confront Iraqi President Saddam Hussein. 

There is an important observation to add to the article that was very critical towards the consequences of an attack, which was placed on page A13. Even though the article was highly critical and had expert sources, it was still letting the Bush administration frame the event, for it was once again automatically linking an attack against Iraq with the “War on Terror,” as Bush names it.  The article was a reaction to what an attack would change towards the threat of international terrorism, and described that it might very well increase this threat rather than reduce it. In this, it was not questioning the link between international terrorism and Iraq’s alleged weapons of mass destruction, a link that had primarily been made by the administration, but was doubted by experts. By raising the issue of the threat of terrorism together with that of attacking Iraq, it seemed to imply that a connection between these two has been established, while this statement was still debatable. This tendency is also a conclusion of the CISSM, that writes that it is an “evident defect” that the media “failed” to distinguish that the link between weapons of mass destruction and terrorists had not been proven, but they still repeatedly associates the two together, creating the impression of an existing link. It writes about the link that it is an accurate representation of “common fears”, but that it not an established fact or “actionable threat” (preface). 

When the media implicitly suggested that there was a link, it was mimicking the context that the government placed the event in. The media’s habit of associating mass destructions agents with the phenomenon of terrorism might very well have caused the unproven link to be established in the minds of the public. This is one of the conclusions of the study of the PIPA, as it calls the link between al-Qaeda and Iraq a “misperception,’’ as there was according to them, during the run-up to the war, no evidence that connected the two. It writes that during the run-up to the war, a vast majority of the American public thought that a link was certain, and mentioned this as an important reason to attack Iraq preventatively (Kull, Ramsay, Subias, Lewis, Warf, 2003, p. 1). Their results make us suspect that there is a profound connection between this “false belief” of the American public, and the media adopting the context that it was placed in by the administration.

Summary

On the day after Powell’s presentation, the two agenda-setting papers seemed astonished, together with the rest of the public, by the war claims made at the United Nations Security Council. This sense of overwhelming threat very possibly caused the newspapers to let the administration frame the news-value of this event, thus making them accept the governments matrix of Iraq’s possible WMD and the “War on Terror.” In doing so, they also did not distinguish between the several types of these weapons, which have substantial differences. As a result, the newspapers made the threat of Iraq look as great as the Bush administration wanted it to appear, while in fact there where many prominent sources that had an array of doubts pertaining to the actual proof that Saddam posed a threat to America. 

Therefore, I suspect that the newspapers did play an important part in establishing the connection between Iraq, al-Qaeda, and weapons of mass destruction in the minds of the American people, who would, according to the PIPA, therefore be much more likely to support the attack on Iraq (p. 2).  In continually letting the administration frame the news, they were letting themselves being used as a mouthpiece for the administration, thus gaining public support for the government’s battle.  I consider their placement of articles as not necessarily due to political bias, especially considering that the newspapers did not only focus on the government, but were seething with doubts. The newspapers certainly did make an effort to verify the claims made by the government, considering that many experts’ opinions were given who voiced serious critique. 

Nevertheless, this study reveals the consistency in which criticism against the war claims were given a lower level of priority. This tendency suggests that there was something else involved than just political or structural bias, as it shows that the newspapers felt a continuous and great hesitance to publish critique towards the government prominently. Even though this does not per see illustrate that the newspaper’s decisions stemmed from any form of political bias, it does raise questions as what other factors aside from political and structural bias might have contributed to the choices that were made by the editors and journalists in the period between the presentation and the start of the war on Iraq, a question which I shall attempt to illuminate in chapter 3. 

Had the newspapers wanted to actively counter the governments beliefs, they would have chosen a far more prominent placement for expert’s doubts, as readers had to actively read between the lines to get a clear picture of how much accumulating doubt there truly was. Instead, the newspapers did publish critique, just not prominently enough for its readers to think that the newspapers were advocating against an attack on Iraq. It is however very visible that as the war came closer, they lost a degree of their reserve on the critics opposing the war. The question remains as to how this might have influenced the opinion of the Americans, as the newspapers had already contributed in establishing a connection between Iraq, al-Qaeda and weapons of mass destruction.

There is however one important insight that I will add to the conclusion of the CISSM, that stated that the newspaper’s responses were greatly due to journalism’s structural bias. Considering the massive scale of media attention and large amount of people viewing the actual event on live-broadcasting, one can question if the standard journalistic convention of the “inverted pyramid’’ can be applied to this circumstance. Most likely, at the time that readers bought their copy of either The New York Times or The Washington Post, they were seeking for feedback, a recapturing, summary and background information of the event that they had seen or heard about the previous day. 

Considering that many would have heard the headlines that evening on the news, it was probably not so necessary for the newspapers to bring their breaking news first. This situation is somewhat comparable with the articles in the newspapers on the day after the catastrophe of September 11, 2001. By the time that the public buys a newspaper after such an event, it is necessary that they are equipped with a full –scale of background information, but they are less obliged to place the basic news-facts so prominently in their opening front-page articles. This suggests that on the day after Powell’s presentation, there would have been more space to publish many background articles, and give the basic news-facts less prominence than if it would have happened on the day itself. Again, this signifies the great hesitance in which the newspapers responded towards actively refuting the government’s statements.
Chapter 2

The Coverage of anti- war protests
“Make Tea, Not War” 

In the run-up to the war in Iraq, numerous anti-war demonstrations were held within the United States and across the world, reaching a peak with the record-sized, globally coordinated protests on October 26, 2002, January 18, 2003 and February 15, 2003. The difficulty in counting demonstrators does not allow this study to come up with a fixed number of participants in each event, as they vary widely depending on the source. However, these three events are seemingly the largest of all the anti-Iraq war demonstrations that were held before the war, considering both the cumulative estimate of participants and the collective total of countries in which the demonstrations took place.
  The anti-war demonstrations within America and across the world started in the beginning of 2002, after President Bush declared in his State of the Union that Iraq was part of the “axis of evil” in the war against terror.
 Since this moment, various demonstrations were held on a local, national or global scale. The large number of protests continued with even greater frequency after the war started on March 20, 2003. 

Since these demonstrations started, the media have been criticized for not having given the protests enough attention and also for having negatively stereotyped the activists and miscalculated the number of participants. As Greider expresses in The Nation: “The media generally dismissed them [the protestors] and often caricatured the protesters as ageing hippies on a Sixties nostalgia trip. It's a pity reporters didn't listen more respectfully.”
 On the internet there are websites dedicated to the way the media “miscovered anti-war demonstrations (again)” in which the repetition is referring to the anti-Vietnam war rallies of the Sixties. One website is filled with photographs of the protests, angrily asking people to count the masses and “see with your own eyes the media lie of populist support for the invasion of Iraq.”
 
The surveys of PIPA show that in the run-up to the war, “only a minority of the American public was aware that a very clear majority of the world public opposed the US going to war with Iraq without UN approval.” It also concludes that “a significant minority even believed that a majority of the people in the world favored the US going to war with Iraq.”
 This apparent “misperception” of the American public raises compelling questions as to how the media covered the frequent and massive anti-war demonstrations in this time-period, and what part they took in shaping the “misperception” that the world supported America’s decision to go launch a pre-emptive attack on Iraq. That is why I haven chosen to look in chronological order at exactly how the two leading newspapers covered the largest anti-Iraq war rallies that were held on a global scale on October 26, 2002, January 18, 2003 and February 15, 2003.  What typified their coverage and is it true, as Greider asserts, that the media aligned these activists with the antiwar protestors during the Sixties, a time-period in which journalists were blamed for having undermined public support for the war (Thussu, Freedman, 2003, p. 5)? What are some similarities between the way the protests were covered in the 1960’s and in 2002/2003 and what role could the media have had in influencing the public’s perception of these events?

 In my analysis, I shall examine what Todd Gitlin in The Whole World Is Watching calls the media’s “framing devices,” which he uses to study the way in which the media framed the New Left movement of the Sixties. Gitlin (1980) describes that the media used particular “framing devices,” as he asserts that the media trivialized, marginalized, polarized and undercounted the protestors (p. 8). He also concludes that there was interplay between the media and the anti-war movement, and I shall analyse how the peace protests against a war in Iraq might have also had interplay with the newspapers. Could the American protestors have partially been demonstrating against the way in which they were portrayed by the media, to which the two leadings newspapers contributed? 

Leaving aside the fuzzy math of counting participants, which has proven to be considerably difficult to perform with accuracy, I have attempted to reveal what the leading newspapers left out in their coverage and where they placed their focus, as well as how their performance changed as the war drew closer. I have found that these American newspapers initially did not devote serious attention to these dissenting voices in the rush to war, but despite this, the anti-war demonstrations became larger over time. As the war drew closer and the crowds of protestors grew, the newspapers started to portray the demonstrators with more sympathy. This forces us to re-evaluate our notions on the media as important creators of public opinion, in which they take a leading role in influencing our political attitudes, and compels us to look at notions in which the media are somewhat like a mirror of public opinion, the political-economic system forcing them to respond to the public’s demands.  In my analysis of the two newspapers, I shall also use Gitlin’s theory of hegemony within the media to illuminate the way in which the newspapers responded to the anti-war demonstrations that took place in the rush to war.

Starting off on the wrong foot: underestimating the number of participants

The earliest global demonstration against an attack on Iraq was held on October 26, 2002, but because of the time-differences, in some countries it was reported to have taken place the next day. 
 In order to gain insight into the way that the newspapers covered these globally coordinated demonstrations, I have first looked at a few press releases from the agencies Reuters and The Associated Press, both being important news sources for the newspapers. This way, one can see how much information was available to the newspapers, not including the reportage they might have had from their own journalists. The press agencies should not be perceived as more or less objective than the newspapers, as they too have their journalistic conventions with its inherent structural bias and possibly other partialities. They did however offer the newspapers information on the peace rallies from across the world and in studying these press releases, we can see more clearly how the newspapers selected the information on the events. 

The press release from Reuters mainly focussed on the protests within the Unites States, as their correspondent visited the anti-war rallies in Washington, DC, from which he reported that tens of thousands took part, and excerpts from some of the speeches given. The press release also stated that another 4,000 protested in San Francisco and in Spain, where again tens of thousands were said to have gathered together in the streets. The press agency also mentioned rallies in Berlin with approximately 10,000 people, and in Amsterdam with around 4,000 people, but it did not give further details on these protests.
 The Associated Press focussed more on the rallies in Europe, as it had their correspondent report from Berlin, but it stated that rallies also took place in Frankfurt and Hamburg, which Reuters did not mention.
 The estimate of demonstrators in Berlin clearly showed the discrepancy in numbers, as the Associated Press wrote that police declared there were around 8,000 people, while organizers claimed there were approximately 30,000. The Associated Press also reported on thousands of protestors demonstrating in European cities such as Copenhagen, Sweden, Rome, but also in Toyo, Japan, even though it gave no further details on these rallies. 

Despite this large-scale, globally co-ordinated event, The New York Times did not devote much space to these voices of dissent the next day. It published only one article on page 8, in which its headline reported on the rallies in Washington, DC, stating that thousands marched the streets, not, as Reuters wrote “tens of thousands.” Remarkably, a few days later, The New York Times published another article on the very same rally, this time correcting its miscalculation, though this latter article did not mention that it was a rectification.
  The miscalculation is significant, because even though their own reporter may have overlooked the size of the crowds, Reuters had reported that there were “tens of thousands” of participants. The initial article also placed the march in a negative context by writing that  “fewer turned up than organizers had hoped for,” a statement that the newspaper also corrected a few days later when it wrote that the turnout “startled even organizers, who had taken out permits for 20,000 marchers.” The initial article did mention that “the march was one of several held in American and foreign cities today,” but this is all the information that the readers received on the rallies held in other American cities and abroad.
 This relatively short story, which consisted of 466 words, was published to page 8 of the foreign section, which is notable, because a protest in Washington, DC, would seem to be a national affair. This placement is significant considering that it was the very international aspect of the demonstrations that was not elaborated on. This choice of placement could be seen as a distancing from the opposition against a war on Iraq, making it an international affair, which is less relevant to its readers and is published in a later section of the newspaper. This might have created the impression that the opposition was not in fact truly American, but related to issues abroad. 

Stereotyping the protestors: back to the Sixties? 

The initial article in The New York Times did not only severely underestimate the number of participants and place the turnout in a negative context, it also gave a rather stereotypical description of the activists, starting the article by describing them as “chanting and waving banners,” and did not pay much attention to the reasons why the people took to the streets. It described the anecdote of a female student protestor who rescheduled two midterm exams to make the trip possible. She was quoted: “Most of my professors are against the war, so when I told them what I was doing, they just said: 'Hey, that's cool. Good luck.' ” The Washington Post quoted one demonstrator very shortly on his perspective on a war on Iraq: “It feels imminent, man…. Congress has just rolled over.”
 The article goes on to describe: “For those looking for symbols often associated with left-wing demonstrations -- Grateful Dead T-shirts, dreadlocks, anti-corporate slogans, Socialist newsletters -- plenty could be found.” In leaving out any further description of the activist’s goal and motivations, the newspapers appear to be, as Gitlin describes, as trivializing the protestors, “making light of their language, age style and goals.” 
 Presumably, the protestors chose this day  “to counter the image of recent polls that state that the majority of the United Sates supports an attack on Iraq,” as the BBC suggested in their online article on the protest.
 However, by not clearly describing their motivations or placing the protest in a larger context, the papers were indeed trivializing the activist’s goals and portrayed them as unconcerned people, who only focussed on rescheduling midterm exams or say “man” and “cool” when interviewed by newspapers. In portraying the image of the unconcerned student or Grateful Dead fan, the journalists were implicitly referring back to the image of the anti-war movement in the Sixties, as these are stereotypical images of Sixties’ protestors. Gitlin feels that during the Sixties, anti-war protestors had been trivialized and stereotyped, and this study reveals that the same occurred in 2002.  What consequences did these images have on the perception of the readers in both time periods? Schreiber (1976) concludes that the American public had a “general dislike for the Vietnam war protestors” (p. 225). Therefore, in aligning the protestors against a war in Iraq with anti-Vietnam war demonstrators, the journalist once again reinforced the stereotypical image of activists and made the description of their goals appear frivolous, which all could contribute towards readers feeling a sense of antipathy towards them and their case against the war. 

While neither The New York Times nor The Washington Post paid much attention to the global scale of the demonstrations, not withstanding the information that was available from Reuters and Associated Press, they did choose to report on a 12-man anti-war demonstration that was held by American activists in Baghdad. Why did the newspapers devote an article to this demonstration, which was of minute proportions in comparison to the numerous of cities within the United States, Europe and Asia where many tens of thousands of people took to the streets according to Reuters and the Associated Press? It is hard to uncover what decision-making process occurred before the print of these particular newspapers. Perhaps the editors and journalists felt that an American rally in Baghdad was newsworthy because it was more unexpected and exceptional than rallies within for example the Western hemisphere, considering that Baghdad was under the dictatorial rule of Hussein. It is however unusual that they reported so little on the demonstrations within the United States and around the world, with the exception of Washington, DC and Baghdad. However, as a result of their choice in news, the readers did not get a full scope of the magnitude of opposition. Additionally, the newspapers choose to place the protest in a negative context by emphasizing that the protest in Baghdad was a “curious” or “quixotic” event, because the journalists “outnumbered the protestors by about five to one,” The Washington Post stating that “the Iraqi government appears more than happy to play host.”
 The New York Times also emphasized this aspect, writing that it was an event that Hussein “welcomed.” 
 In highlighting this, they were making the protest seem diminutive and also aligned the anti-war sentiments with Saddam Hussein and his beliefs, almost making them into the same cause. Instead of giving a more in-depth reportage and an estimate of how many voiced their opposition around the world from their European and Asian correspondents, the newspapers severely underplayed the number of participants and focussed on the bizarre circumstance of the protest in Baghdad, which gave the readers the impression that the protests were (inadvertently) supporting Saddam Hussein’s regime. 

The New York Times devoted more attention to the next worldwide demonstration that took place on January 18, 2003, which was held in more countries than the previous protest. This was in stark contrast to The Washington Post, which did not report on any of the protests. This time people marched, amongst other places, in San Francisco, Florida, Washington DC, Germany, France, Moscow, Sweden, England, Ireland, Turkey, Egypt, Japan, Pakistan and New Zealand.
 Although The New York Times mentioned all the different demonstrations together in one article on page 12 as it did in the previous event, it had a far less trivializing tone. In contrast to its previous article, it attempted to contradict any form of stereotypical portrayal by quoting a participant: “It's important for ordinary middle-aged, middle-class people to show up at these things because we can't be dismissed as campus radicals.” The article did not mention any form of violence, disruption or arrest, which according to Gitlin was often the case in reporting on the sixties anti-war movement. It did however mention a pro-war demonstration in the last paragraph, something that Gitlin notes as another framing device to possibly underplay the importance of a peace rally. However, the article further paid far more attention to the motivation of some demonstrators, saying that “[t]he antiwar movement hadn't been very visible to us in our daily lives, and we thought we needed to stand up and be counted,” and that the demonstrators wished to “shattered the false myth of consensus.”
  The article offered a more lucid sense of the diversity of people who attended, and what their reasons for joining the rally were, instead of the previous reporting that trivializing this opposition by merely portraying stereotypes of Sixties protestors and quoting simple sound bites. 

How can we interpret this shift in the portrayal of anti-war demonstrators by The New York Times? While the demonstrations grew in size as the imminent war drew closer, the newspaper paid increasingly more attention to manifestations of dissent. This development counters the theory that the media play a pivotal role in the actual forming of public opinion, which is called by Maxwell McCombs and Donald Shaw the “media agenda,” in which the media set the agenda for public opinion and presents the public with a particular framing from which they have a constrained liberty to choose their own salience. The fact that the newspaper initially overlooked the global scope of the demonstrations and depicted them in a negative context, but that these manifestations nevertheless continued to grow, enforces the notion that the media are actually not determining the public opinion, but rather following it, adapting its news to what it suspects the public wants to read.  This is a theory known as the “public agenda,” and describes the media as being a mirror of public opinion.
 As Thussu and Freedman point out in War and the Media (2003), this means that we should not overestimate the ability of the media to influence public opinion according to the depiction that it presents, as they state that the media was “overwhelmingly sympathetic” to Bush’s war cause, (p. 8) but still in January 2003, only a small majority of 52% was prepared to support the war, as opposed to 43% who opposed an attack. 

However, the tendency of the newspapers to downplay or even to not report on the demonstrations, accompanied by the simultaneous growth of dissent makes one suspect that it was perhaps the very actions of the media that took part in stimulating this modern day counter movement in the United States. The quotes published on January 19, 2002 by The New York Times suggest as much, as it publicized on “normal, middle-class protestor,” who “wishes to not be dismissed as a campus radical,” and who felt that the counter-movement wasn’t visible enough. One activist said that she wished to “stand up and be counted,” in order to “shatter the false belief of consensus.” Her statements imply that it was not only the war against Iraq that she is protesting against. She seems also to be protesting against the invisibility of the protestors in the media, who had stereotyped them as “campus radicals” and had not given the readers insight into the full extent of or reasons for the protests. This could lead us to conclude that there was interplay between the newspapers and the protestors, who increased in number perhaps partly because of the portrayal in the media, to which the two leading dailies contributed. 

Largest protest ever in history

Nevertheless, when the media did pay more attention to the activists, the protests did not fade away. On the contrary, the demonstrations on February 15, 2003 were said by The Guinness Book of Records to have been the largest global anti-war demonstrations ever in history.
 Presumably the divergent counts of these mass demonstrations led to different historical assessments of the event, for The Guinness Book of Records has listed that they were held in over 800 cities around the world with an approximate total of 10,248,590 protestors, while the BBC counted 6 to 10 million protestors, and did not give a historical assessment.
 The three largest demonstrations were held in Rome, Barcelona and London, but the number of people that participated in the event depends heavily on the source consulted. Numbers vary in Rome from 1 to 3 million, and in London between 750,000 and 2 million, the organizers consistently estimating a much higher number than the police. In Barcelona there seems to be some sort of consensus that approximately 1.3 million people demonstrated.
 Numbers also vary as to how many participated within the United States.  The largest demonstrations were held in New York outside the United Nations headquarters, with counts ranging between 100,000 and 375,000 people.
 The next day, on February 16, somewhere between 150,000 and 250,000 people gathered together in San Francisco to voice their opposition.

Nevertheless, the articles on the demonstrations held on February 15, 2003 from both The Washington Post and The New York Times did not appear to significantly stereotype participants. On the contrary, they seemed to be emphasizing that the opposition came from many different types of people. The New York Times headline suggested that they were “Mainstream To the Core.”
 The Washington Post devoted an article to anti-war movements coming from ‘unlikely places within the Unites States,” such as Las Vegas, Nevada or St. Augustine, Florida with its Grandparents for Peace movement.
 The articles frequently illustrated that the dissent was growing and they had a significant anti-war tone. This coincides with the trend found in the previous chapter that as the war drew closer, the newspapers appeared increasingly sceptical towards the government’s war claims, giving more emphasis to the opposition against a war. However, The New York Times again unmistakably miscalculated the number of protestors, as its headline read that 1.5 million protested in Europe, a number that does not coincide with the other sources mentioned above, which estimated around one million in London alone. Nevertheless, the article is written from the perspective of the protestors, making the reader feel sympathetic towards them. This occurred because of the mentioning of a seven-year old who is almost sprayed by tear-gas from the police. His mother is quoted as having left her son playing in the grass, before “police tear gassed all the people in the park.” The article also depicted a powerful image of the protestors who were wearing death-suits, who at the end of the article stage “a die-in to symbolize the lives a war could cost.” 

The Washington Post had the same style of reporting, as it seemed to be actively combating stereotypes, while also not giving a clear impression of the total number of participants. Its article on the demonstrations from the London correspondent also had quite an apparent anti-war tone, as it clearly stressed the large opposition against an attack on Iraq, including against British Prime Minister Tony Blair, who is said to “face opposition from almost every side of the political spectrum’’ in Great Britain. 

The article downplayed the participants in a more indirect way, as it wrote that London counted “over 750,000 demonstrators.” Still, it gave a quote from Blair saying  “If there are 500,000 on that march, that is still less than the number of people whose deaths Saddam has been responsible for” a comment that is an underestimate of the amount of protestors in London. Despite the incorrectness of Blair’s argument, the correct number, which was supposedly between 250,000 and 500,000 more demonstrators, is not mentioned or rectified. What is also notable about this article is that it chose to describe the anti-war demonstrators as representing  “a cross-section of modern British society.” It goes on to describe:” There were entire families -- fathers and mothers with small children in tow -- and elderly people moving slowly but deliberately. Some wore costumes and some were in jeans. There were veteran activists and people who said they had never been on a march before.” These comments, which include the description of elderly people and families, make the reader sympathetic to the activists.  

However, despite their unconcealed attempts to resist stereotyping the anti-war demonstrators as “aging hippies on a nostalgia trip,” the newspapers could not fully disentangle themselves from the Sixties paradigm, as readers were still reminded of that time-period. Even though this article seems to be combating the perception of stereotypical and perhaps histrionic protestors, it once again showed signs of trivialization, by for example prominently writing about a slogan that read “Make Tea, Not War,” which is referring to the much used Sixties catchphrase “Make Love, Not War.”  In reporting on these humorous slogans, journalists were attempting to make an article more appealing, comparable with a catchy sound bite.  However, in doing so, it may inadvertently present the intentions of the protestors in a more light-hearted fashion, while the sheer amount of people that took to the streets suggests something quite different. The slogan also raises questions as to why the demonstrators felt the need to remind the world of the anti-Vietnam war rallies, in which stereotyping was a sore point. According to Gitlin, the media in the Sixties frequently focussed on the internal conflicts within the peace movement, which also contributed to a negative framing of the activists. This is also apparent in an article in The Washington Post, which was devoted to the internal conflict within the peace organization ANSWER, calling it difficult to unite “such a small radical group” on peace issues.
 

Why did the newspapers continue to remind its readers of the Sixties anti-war movement while they at the same time so adamantly countered this image? It seemed that they were struggling with the depiction of these dissenting voices, their shifts in portrayal showing that they did not know what they wanted to portray. According to the “public agenda” theory, it is not surprising that the media were a battleground in which divided America struggled to find a consensus. However, it is important to note that this battleground was with certain restraints. According to Gitlin, the media are part of a hegemonic system, which is reluctant to report on dissent, as it so heavily depends on the current-day social and economic system. This is especially apparent considering that the television media, from which the majority of the American public received their news according to the PIPA, were considerably more pro-war.
 It is possible that due to the “overwhelmingly sympathetic” media, these two leading newspapers felt highly reluctant to display dissent, for they would have fallen out of step with the rest of the media. Not wanting to fall out of step with the existing political-economic system, they used a mixture of ways to portray the protestors. 

In speculating about the influence that these articles had on the forming of public opinion, I shall take a cursory look at the academic debate as to what role the media might have had in this process during the Sixties. In that time-period, many believed that the media took a leading role in undermining support for the war. There is the famous anecdote that Richard Nixon was said to have claimed that “it was all over” after he lost the support of NBC reporter Walter Cronkite, who reported that the war had become a “bloody stalemate” (Ranney, 1983, p. 4). However, there is a more contemporary consensus contending that the media were in fact more of a follower of public opinion than a critical observer. Daniel Hallin (1986) writes that “for the most part television was a follower rather than a leader; it was not until the collapse of consensus was well under way that television’s coverage began to turn around; and when it did turn, it only turned so far (p. 163). His claim that the media “only turned so far” in turn reminds us of Gitlin’s hegemony theory, according to which the media is reluctant to oppose the government. 

Summary
The New York Times and The Washington Post initially started off stereotyping, trivializing and underestimating the protestors in Washington, DC who gathered together on October 26, 2002. Not only that, they also severely overlooked the global scope of the demonstrations, despite that information was available from the press agencies Reuters and Associated Press. Even though The New York Times published an article in which it corrected these stereotypes, miscalculations and trivializations, it still ignored the global scope of the event, and distanced itself from it by placing it in their foreign section. Both newspapers could not entangle themselves from the Sixties paradigm, as they initially invoked the stereotypical image of the “campus radical” from the Sixties, which was according to Schreiber “generally perceived with dislike by the American public.” Both newspapers also chose to create the impression that protestors were in some way supporting Saddam Hussein. What is remarkable is that despite this portrayal, the next world-wide protests, on January 18, 2003, was even larger in size. This suggests that the media are not an imperative shaper in public opinion with the United States, but that they are more likely in this case to have followed the dissent, adapting to what they believed the public wanted to read. This explains why the media paid increasingly more attention to the dissenting voices as the war drew closer and the opposition within America increased. The Washington Post however did not report of the protests on January 18, 2003, but did actively combat stereotyping in their coverage of the demonstrations held on February 15, 2003, which is perceived to be the largest mass protest ever in history. 

Even though we might perceive the media as a passive reflector instead of initiator of public opinion, their response in itself was possibly not without contra-reactions. Perhaps the newspapers acted as a mirror, but the image that they projected in their turn might have influenced the American anti-war movement, as this counter movement presumably could have grown because it felt that it was not given enough attention by the media. This suggestion urges for further and extensive research on the interplay between the media and the anti-Iraq war movement, but as this study is not extensive enough to draw conclusive conclusions on this subject. I do, however, suspect that the American protests partly grew because they were initially overlooked and miscalculated by the media, something to which The Washington Post and The New York Times contributed as leading newspapers. Because the growth in opposition grew, the media were compelled to give it more attention, as the masses of people marching the streets could no longer be overlooked. 

Thussu and Freedman conclude that we must not overestimate the influence of the media on public opinion concerning the war in Iraq. They argue that the media were “overwhelmingly sympathetic” towards Bush’s war cause, but still in January 2003, only a small majority of 52% was prepared to support the war, as opposed to 43% who opposed an attack. 
 It seems very plausible that the newspapers played an important role in framing the demonstrations, but in doing so, they did not necessarily decide what people thought about this opposition.  As McCombs and Shaw suggest: “Perhaps the most hypothesized agenda-setting function of the media is most succinctly stated by Cohen, who noted that ‘the press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling people what to think about.’”
 This is also apparent in this study, because it shows that the dissent grew, despite the way in which the media let the government frame Powell’s presentation and its frequent reluctance to publish criticism from experts.

As the opposition grew into presumably the largest peace movement ever in history, both newspapers reflected a significant change of style in reporting on these events, as they actively started to combat negative stereotypical images, and brought coverage from more places around the world. They wrote about events in a more positive, lively manner and described the activists’ goals more convincingly and elaborately, which perhaps made readers feel sympathetic towards them. They also used the images of elderly people (marching the streets and gathering together in Grandparents for Peace) and children who are nearly sprayed with tear gas by the police to gain sympathy. However, the media, albeit more subtly, continued to link the protestors with the activists of the Sixties. Behind this lay a general ambivalence towards opposition against the war, as polls show that the country was divided on an attack without UN approval and support. Therefore, a somewhat ambivalent portrayal of the activist is no surprise. It is extremely difficult to interpret the continual underestimation in the number of activists: does this also reflect the ambivalence towards the opposition, because it occurred when articles had a predominantly anti-war tone? Or is it caused by the inherent difficulty in counting large numbers of people marching the streets? 

Whatever model we use to theorize about the role of the media in the forming of public opinion, it is apparent that the media initially showed reluctance to publicise the dissent that was seen so massively on the streets all over the world. The tendency of the newspapers to depict the protestors in a negative way is not part of a structural bias, for it is a deliberate portrayal. I do however suspect that the hesitance to report in this dissent was part of the newspaper’s reluctance to fall out of step with the rest of the American media.  The rest of the American media were said to have taken a pro-war stance, which would imply that they framed peace activists in a negative manner. Perhaps we can perceive the reluctance of the newspapers to publicize the demonstrators as very closely tied to the habit we have seen of the media to stay close to the framing by the government. 
Chapter 3

Theoretical overview of the responses

“If you are not with us, you are with the terrorists”

The media’s response to Colin Powell’s UN presentation was in some cases determined by journalistic conventions with their inherent structural bias, which made the newspapers place the case for war on their front-pages. Considering that the claims bolstering up the case for war originated from the most important political actors reaching at the very the tip of the “inverted pyramid” they were therefore given top priority. This structural bias also explains why the criticism was published later on, as it was coming from sources ranking less prominently than President George W. Bush and Secretary of State Colin Powell, such as former CIA director George Tenett, numerous, frequently anonymous, administration officials and intelligence sources. If the newspapers had been politically biased, they would presumably not have felt so compelled to show the other side of the story, and would not have printed such a great degree of doubt in their newspapers, or have articles in which they attempted to refute the government’s war claims. There was in fact a great degree of doubt on the side of the newspapers in the days following Colin Powell’s presentation, but that doubt never gained priority over top officials bolstering up their case for war, therefore making scepticism seem questionable and of secondary importance. However, the way in which the newspapers initially stereotyped, trivialized and overlooked the demonstrations does make us question what reasons lay behind this portrayal. This depiction is not part of the structural bias, for the descriptions are an active, as opposed to passive, presentation of the event. Could this portrayal thus be caused by political bias? 

The CISSM ascribes the reaction of the media as largely resulting from journalism’s structural bias. Their study concludes that the media could not have been much more critical under the given circumstance, as there was a lack of available opposition to devote print space to: “The US media are not entirely at fault for their more passive coverage of the Bush administration’s WMD claims and policy decisions. The US media presented relatively few alternative perspectives to those of the White House partly because US politicians and other Americans critical of the Bush administration not only substantially supported President Bush’s declaration and articulation of the ‘War on Terror’ but did so well into the summer of 2003” (Moeller, ibid, p. 19). This implies that the newspapers not only took a passive role in their news selection process, and therefore were not politically biased, but that they simply had no other choice than to respond the way they did. 

To state that the responses of the media were mostly caused by journalistic conventions and their structural bias is a vast simplification of the complex and persistent issues that compelled the newspapers to not be as critical as they could have been in the run-up to the war. The conclusion of the CISSM urges us to probe deeper into the opaque realm of the newspapers’ decision making, to seek for more explanations for the way in which they responded. The conclusion of the CISSM contrasts starkly with the findings of Massing, who believes that the media played a far more active role in their presentation of the news. Massing argues that there were in fact many relevant sources expressing their doubts about the claims, for example from the UN such as Mohammed ElBaradei, who is head of the International Atomic Energy Agency, and Hans Blix, heading the Monitoring, Verification and Inspections Commission.  Massing concludes that these doubts were just not allowed enough prominent print space at a time when it “might have made a difference” (p.25). My study corroborates this particular stance of Massing, for there were indeed many doubts published concerning Powell’s evidence at the UN, and it in fact seems puzzling that the CISSM concludes that the media could hardly have responded differently. As I have suggested before, on the day after Powell’s presentation and in the days that followed there were opportunities for the newspapers to be less hesitant in publishing counter-claims more prominently, as many people would have by that time known the basic news facts. The global demonstrations also show that there was opposition available for the newspapers to devote attention to. The coverage of these events also illustrates that the newspapers at first actively took part in portraying the activists negatively, and therefore can be held accountable for this initial stereotyping. 

Patriotism in times of threat of national security 

The findings of this study imply that there was more involved than passively following journalistic conventions. My findings show that there was indeed structural bias involved, but that there was also a great deal of reluctance to publish criticism, which is seen in the structural relegating of experts’ criticism. This reluctance and sense of patriotism is also visible in the way the anti-war protestors were initially stereotyped, trivialized and possibly why they were severely undercounted. However, I do not suspect that the manner in which the newspapers dealt with the demonstrations was necessarily part of political bias. I conclude this because the newspapers did publish articles in which they actively verified the administration’s war claims, and also because they later started to actively combat the stereotyping of the protestor. The way in which the newspapers responded is more likely to be caused by a strong prevalent sense that criticizing the government in a time when the national security is seemingly in danger, is perceived to be “un-American,” or “lacking in patriotism”  (Massing, ibid, preface). The most profound articulation of this intolerance against anything diverging from the governments’ opinions is the statement by President George W. Bush “[e]ither you are with us, or you are with the terrorists,” which he used after the “War On Terror” started, following the attacks of September 11, 2001.
 Equally resolute were the words of White House Press Secretary Ari Fleischer as the war approached, who said that “[p]eople better watch what they say” (Massing, ibid, preface).  These threatening statements echoed deeply through to the coverage of the two newspapers in the run-up to the war, driving critique away from the limelight, and pressing the perspective of the government to the front-page.  Orwell says that key US leaders repeatedly insinuated that critics were lacking in patriotism, which according to him  “…of course had a chilling effect on reporters, editors, news directors, publishers and other kinds of media owners” (Massing ibid: preface).

Denied access to the White House

One way that the administration got this message across to the media was through restricting the information flow from the White House to reporters. The administration could prioritise journalists who published favourably on the government’s stance, and excluded “troublemakers.”  Massing asserts: “[s]ecretive and disciplined to begin with, the administration was also adept at using the threat of denied access as another means of bringing to heel reporters who evinced too much challenging independence. And for reporters, especially those covering the White House, no access means no one-on-one interviews, no special tips or leaks, exclusion from select events and important trips, and being passed over during question-and-answer periods at those few press conferences that do get held” (Massing ibid). The CISSM also describes that as a result of this “dramatic” restricted flow of information, the Bush administration could greatly “manipulate” the message of WMD, and left reporters starved for information, resulting in possibly hyping up any kind of story. The CISSM describes this situation:  “As ‘Washington Week in Review’ anchor Gwen Ifill noted in a ‘Washington Week Online,’
 officials in the Bush administration are “even tougher” about releasing information than their Clinton administration predecessors. As a consequence, she noted, “[t]he less information we get, the more likely we are to overreact to any dribs and drabs” (Moeller, ibid, p. 12). 

The New York Times and their “scoop” on Hussein’s aluminium tubes

Due to this restricted flow of information from the White House, journalists in need for additional stories and perspectives on the subject were sometimes inclined to rely on anonymous and dubious sources to collect information, that made statements which were difficult to verify and publish with certainty. The most striking example of this is the case of The New York Times reporters Judith Miller and Michael Gordon and the articles that they wrote after speaking to a circle of anonymous sources, claiming to have formerly worked for Hussein, some saying that they had “personally renovated secret facilities for biological, chemical and nuclear weapons in Iraq ” Massing p. 34). The sources also declared that Hussein was obtaining a special type of aluminium tubes that were to be used to enrich uranium, in order to produce a nuclear bomb . In September 8, 2002, the newspaper published the story declaring that there was now conclusive evidence that Hussein was attempting to manufacture a nuclear bomb. In retrospect, the newspapers declared that these sources had their own political agenda and had given unreliable information. It is highly likely that this is the publication that The New York Times was referring to in their “mea culpa” when it wrote: “In some cases, information that was controversial then, and seems questionable now, was insufficiently qualified or allowed to stand unchallenged. Looking back, we wish we had been more aggressive in re-examining the claims as new evidence emerged -- or failed to emerge.”
 This example shows how difficult it was for journalists to know who was telling the truth, and who was using the media as an instrument to spread incorrect information that was convenient for their political purposes. 

According to Massing, the day after their scoop was printed, administration officials adopted the rhetoric of the article, which had warned that this was the first sign of a “smoking gun,” which, if not dealt with, may turn out to become a “mushroom cloud” (p. 31).  Massing concludes that the claim made in this scoop was used as a key prop for the administration’s case for war, and “the Times played a crucial part in legitimising it” (p. 33). The CISSM drew similar conclusions about the effect that these types of articles had, which relied on statements that were extremely difficult to verify: “As has been evident in the arc of stories on WMD in Iraq, the lack of specific sourcing or negligence in careful sourcing tends to buttress the administration’s message without allowing the media audience a way to assess statements purporting to be facts” (p. 15). In this case, the newspapers did not only play an active role in their presentation of the news, but they also helped the government to build a case for war that rested on unreliable sources and a dubious claim. This incident also suggests that the White House would probably not have offered reliable verification of the story, but instead used this article to support their cause, making it extremely difficult for journalists to separate fact from spin.
Response to a high alert public

This study concludes, like the CISSM does, that the press helped sustain a link between WMD and al-Qaeda, a connection that had not been substantiated, but was repeatedly being made by the administration. Why did the newspapers contribute in creating this unproven link? Reason for this is the very nature of journalism, which compels one to seek for sensational stories that draw the attention of the public. The inconceivable notion that al-Qaeda terrorists could obtain WMD is not something that the media are likely to downplay or quickly attempt to refute. On the contrary, as it was responding to the urges of a public that was still in a state of high alert after the terrorist attacks of September 11, 2001. Amidst the cacophony of different opinions on Iraq’s threat, it was very likely that a newspaper would choose the most sensationalist interpretation of this political debate, implicitly preparing the American public for a worst-case-scenario. Also, intelligence documents and official departments are particularly esoteric and difficult for journalists to access, analyse and comprehend. In this sense, journalists are non-professionals forced to assess the news-value of information from a secretive world in which fact-checking is often impossible. The nature of this exacting topic made it extremely difficult for journalists to separate spin from actual threat. Not wanting to overlook any danger posed to the American public, which was still influenced by September 11, 2001, the newspapers choose to publish assumptions that were not proven, thus increasing the fear of the public. 

Hegemony and the bandwagon

In their “mea culpa” the newspapers asserted that they were influenced by the bandwagon effect. They describe that they went along with the majority of the American population and popular media who were fervently supporting a war against Iraq. This self-reflective insight reminds us once again of Gitlin’s notion of hegemony within the media, which makes them highly reluctant to go against the grain of the prevalent public and press’ opinion. Considering that most media were said to have been “overwhelmingly sympathetic” to the case for war, it is not surprising that the newspapers might have went along with this trend, considering that they are so highly dependent on the political-economic system. The restricted flow of information from the White House and Massing’s description of intense pressure on journalists to not ask tough questions makes us think that this too is a form of hegemony, in which the press is restricted in performing their role as Watchdog over the government’s actions. 

Summary

It becomes apparent that there was a great deal more to the responses of the newspapers than simply following journalistic conventions that created a structural bias, because of which they sometimes acted as a voice of the state. The threatening tone of the White House that said “ [e]ither you are with us, or you are with the terrorists,” was likely to stifle a debate on the necessity of an attack, especially considering the state of high alert that America found itself in after the terrorist attacks of September 11. Therefore, the newspaper’s response, in which they oftentimes aided the government in rallying up public support for an attack, as they themselves say was “strikingly one sided at times,” and often severely incorrect when it came to gauging the vast number of protestors. However, in my opinion, political bias did not necessarily cause these responses. As I have attempted to shed light on in this chapter, there were many forces impinging the journalists covering the subject, which made it very difficult for them to be critical and remain independent from the White House. The difficulty of the topic, together with the inability to verify statements made it hard for the newspapers to know the difference between fact and spin, and they often tended to choose a sensationalist story. In doing this, they were responding to the needs of the public, which resulted, according to the CISSM, in a “magnifying of the public’s fears.”

Their response should not necessarily be ascribed to political bias, as scholars have often found that media coverage during times of war, and in this case, pre-war, is typified by the way in which they stay close to the framing of the government. Noam Chomsky contends that during wartime “the media is notable for the way in which views that counter to official sources are deemed unacceptable, ideological alternatives are bound and discussion is constrained” (Thussu and Freedman, ibid, p. 6). Chomsky stresses that “mainstream media reproduce the framework of political and military leaders, and in doing so, provide propaganda rather than “disinterested journalism.” This notion is also corroborated by Phillip Knightley in The First Casualty, who explains that he thinks that war reportage is characterized by continued framing by governments. Nevertheless, the newspapers in some cases did act critically, such as in the case of Pincus’ articles, but felt hesitant to place these findings in the headlines. Had they have acted more boldly and prioritised the official’s doubts about the war claims and the numerous demonstrations, they would presumably not have played an important part in gaining support for the war from America’s public. It was their hesitancy that in fact undermined their own critical findings, their placement of these stories being a tool for either public persuasion or dissuasion. 

Conclusion

Watchdog on a Leash

In this final conclusion I shall take the findings of this study and place them in a wider historical context, analysing what they tell us about the notion of a free press in America. How to define the task of the media under the given circumstances? Did the newspapers live up to the demands of this task? What does this study reveal about American democracy and its tolerance towards criticism in a rush to war? I shall also look at the responses of the press and the administration during the Persian Gulf War in 1991, and argue that the newspapers could have expected the government’s particular framing of the news in 2002-2003, and therefore could have been more prepared for it and thus more critical.  Instead, the newspapers often acted as a mouthpiece for the government because they demonstrated great timidity in prominently publishing stories that were critical of the war claims. They frequently stuck to the administration’s frame, terminology and prioritisation. In this process the newspapers played an important part in gathering support for the war from the American public. Also, I shall illuminate what their “mea culpa” tells us about their own reflections in this process and what it reveals about possible improvements in their task as Watchdog of democracy.

The CISSM defines the task of the media as follows: “[T]he public relies on the media to separate facts and tangible realities from assumption and spin… The events of the last year and a half - the build up to the war, the shock-and-awe-campaign, the ground combat, the “post-victory” insurgency, the capture of Saddam Hussein, and the ongoing hunt for banned weapons - have dramatically demonstrated the need for a greater public understanding of the role that WMD play in the formulation of and rhetorical  justifications for US security policy” (Moeller, ibid, p. 1). To comply with their task as Watchdog of democracy, it was necessary that they function independently from the government, thus re-evaluating the administration’s framing on Iraq’s alleged WMD and its connection to al-Qaeda in order to contribute to a “greater public understanding.” As for Powell’s UN presentation, the newspapers gave priority to the administration’s news frame, in which Hussein was portrayed as a threat to the United States, which the CISSM calls an “inaccuracy.” The newspapers also stayed close to the framing of the government by downgrading the critique on the administration’s claims, despite the expertise of the sources. Further, the articles that I have studied suggest that the media played an active part in helping to establish the unsubstantiated connection between al-Qaeda and WMD, for example by adopting the terminology and rhetoric of the White House, and also by not actively refuting their claims. The newspapers also condensed the danger of all different types of weapons of mass destruction into one monolithic threat, instead of distinguishing between the different categories of weapons.  This made the threat of Iraq appear as great as the White House wanted it to be in order to justify a pre-emptive attack. These findings make me perceive the newspapers as letting themselves be used as a mouthpiece for the state, the press helping to legitimise the government’s case for war. 

The editorials in both newspapers were striking, for they especially seemed to have lost any sense of criticism, often lumping arguments together, sometimes even stating they were not convinced by Powell’s evidence, but still advocating a war. Their opinionated and persuasive articles were possibly more convincing than the hard-news stories that usually covered the front pages. As for the mass demonstrations against a war in Iraq, the newspapers did not mention that they were presumably the largest anti-war demonstrations ever to take place in history, and undercounted, stereotyped and trivialized the activists. Had the newspapers given these manifestations of dissent more attention and pointed out their historical significance, they probably would have significantly debunked the myth as described by the PIPA, that the world supported the decision to go to war. Instead, many rallies in the streets that took place around the world were made invisible to the American public by a press that reported them without respect or not at all. According to the PIPA, this “misperception” made the public much more likely to support an attack on Iraq (p. 17). 

Underlying the newspaper’s response was most likely the pressure exerted by the White House, sending out the clear and threatening statement ‘[e]ither you are with us, or you are with the terrorists,” and defining criticism as un-patriotic and un-American. According to the CISSM, this type of control over the media significantly increased after September 11, 2001, and the “War on Terror” that followed the event.  The CISSM writes that “the Bush administration has been especially successful at getting the American media to conform to its political and diplomatic agenda since September 11, 2001.” This may very well be an underlying cause of the difficulty that the media experienced in functioning independently from the White House. However, intolerance of any form of criticism against the administration is very common in times of war or threat against national security, according to Seelye and Polman, who state that “[I]n a nation at war, the mere claim of neutrality can sound like an act of treason” (Smith, 1992, p. 371).

What is remarkable is that the press seemed to be stunned by the war claims made by Powell, while in fact this is not the first war in which the Pentagon exerted a high degree of power on the media by framing the news to its advantage. Could the media not have expected this type of framing from the White House after the experience of previous conflicts such as the Persian Gulf War? As Hedrick Smith describes in The Media and the Gulf War (1992), the American government exerted a high degree of control over the press during the Persian Gulf War in the 1990’s, and he even equates it with the censorship applied within the media under the dictatorial rule of the Soviet Union. He describes the situation for reporters covering the Persian Gulf War as follows: “… war reporters actually faced censorship- that is, military officers reviewed, delayed, or edited their stories, changing words or simply holding up the dispatches until they were no longer timely and thus no longer worth printing. Access to the military and the administration was radically confined, gingerly rationed to a tiny fraction of the press corps (preface). Smith writes that during the Persian Gulf War, journalists were far from being independent from the state: “despite the common public perception that the news media undercut the allied effort in the gulf, many analysts now insist that most journalists served as virtual mouthpieces for the Pentagon (p. 371). Smith’s description of this reaction of the media is similar to the conclusions of this study, which suggest that the newspapers did not want to go against the voices coming from the White House, other media or the American public. For example, Smith writes that concerning the Persian Gulf War “ It’s difficult to play devil’s advocate, especially against such a popular president as George Bush (senior). The healthy, feisty, scepticism of government hoopla that is supposed to characterize a free press never came into play” (p. 282).

Considering that, according to Smith, the White House exerted such a high degree of control over the press during the Persian Gulf War, I conclude that the newspapers could have expected that the White House would strongly try and frame the news in 2003, and therefore that the media could have been more prepared. Because The New York Times and The Washington Post both seemed to be taken aback by the pressure coming from the White House, they frequently stood by and let the government frame the news. They let themselves be influenced by this pressure, by the bandwagon effect of other media and by the force of public opinion, while in many cases they could have been more critical. Even though at times they acted passively in letting the White House decide what got printed on the front pages, they also actively contributed to the negative portrayal of the demonstrators. However, several articles show that they were critical towards the war claims, their “bark” as a Watchdog warning the American public to be sceptical of the authorities, but not contesting the voices from the White House that were drumming up support for war. Their critical “barks” were too timid, not reaching far enough to play a significant part in questioning the threat of Iraq and influencing public opinion. The restrictive leash that these papers placed on themselves prevented them from being independent from the government’s news framing.  Therefore, I question the true independent nature of the press in America, and conclude that they did not actively perform their task as Watchdog of democracy, but instead acting as a Watchdog on a leash.

Had they wanted to influence public opinion so as to generate more insight into the questionability of the war claims, they would have had to stand up more firmly to the extremely adamant voice coming from the state. Their “mea culpa” reveals that they are aware that they did not act as critically as they could have, but they still do not take full responsibility for their role as voice for the state. The Washington Post writes “whether a tougher approach by The Post and other news organizations would have slowed the rush to war is, at best, a matter of conjecture. They [critics] have the mistaken impression that somehow if the media's coverage had been different, there wouldn't have been a war.” The newspapers must be aware that in acting passively and letting the administration frame the news, they were failing to comply with their task as Watchdog. The conclusions of the CISSM, that the administration has tightened its grip on the media since September 11, makes me conclude that we need a more robust media Watchdog to counter the news framing of the White House. 

With these conclusions in mind, what does this study exactly contribute to the academic debate? This study is not part of the immediate whirlwind in which there was a trend to criticize the media for not having been critical enough. The newspapers were critical, and became increasingly so, but they just were very hesitant to place this on the foreground. This thesis is written while the debris that the war  on Iraq has caused is starting to settle and the debate about the role of the media is less heated, though in no way less important. This study tries to bring nuances into former debates, which either state that the media is entirely to blame, or that it was a victim of its own conventions. It attempts to bring back some nuance and accuracy after a whirlwind in which spin, fact and fabrication became heavily blurred. 

To improve the pre-war coverage, in which the government strongly frames the debate, I suggest a broader scope of international sources, ranging from Europe to, in this case, especially the Middle-East. Internet also offers a vastly diverse and accessible range of alternative sources for the media as well as the public. In the use of alternative sources lies the possibility to escape the one-sided perspective from the White House, that has proven to offer the media a truth that was drastically twisted to suit its own purposes. If the strong grip of the administration on the press continues, and the newspapers do not become aware of the role that they have played, the media will merely be a toothless Watchdog, barely one to be reckoned with. 

Bibliography:

Berman, Ari. (2003, September 17). The Postwar Post. The Nation 
Available at: www.thenation.com.

Gallup News Service. (2003 January 27). Americans Distrust Iraq but Favor Giving   

U.N. Inspectors More Time, Gallup Poll available at: http://www.gallup.com/poll/releases/pr030127.aps

Gitlin, Todd. (1980) The Whole World is Watching. Mass Media In The making &   

 
 Unmaking Of the New Left. Berkeley, Los Angeles, U. of California Press.

Greider, W. (2004, May 03). Iraq as Vietnam. The Nation, Volume: 278, Issue: 17 

 
 pp. 3-5. 

Hallin, Daniel. (1986). The Uncensored War: The Media and Vietnam. Oxford:   

Oxford  University Press.

Jaffe, Harry. (2004, September). “Why Doesn’t the Post Love Walter Pincus?”  

Washingtonian. 
Knightley, Phillip. (2003). The First Casualty; The War Correspondent As Hero,  

Propagandist and Myth-maker From the Crimea to Iraq. Great Britain,  

Deutsch.

Kull, S., Ramsay, C., Subias, S., Lewis, E., Warf, P. (2003, October).   

Misperceptions, Media, and the Iraq War.  Program on International         Policy Attitudes. Available at: www.pipa.org
Massing, Michael. (2004). Now They Tell Us:  The American Press and Iraq. New 

York: New York Review of Books. 

McCombs, M., & Shaw, D. L. (1972). The Agenda-setting Function of Mass Media.

Public Opinion Quarterly, issue 36, pp. 176-187.
Miller, David. (2004). Tell Me Lies: Propaganda and Media Distortion in the Attack 

on Iraq.  London: Pluto Press 
Moeller, Susan, D. (March 9, 2003). “Media Coverage of Weapons of Mass    

           Destruction.’’ Center for International and Security Studies at Maryland..

Ranney, Austin. Channels of Power. the impact of television on American politics.                                                   

Basic Books, New York (1983)

Schreiber, E.M. “Anti-war Demonstrations and the American Public Opinion on the     

War in Vietnam” The British Journal of Sociology, volume 27, no.2 (June  

1976) p.225-236.

 

Smith, Hedrick. The Media and the Gulf War Seven Locks Press (1992)

Sigal, Leon.V. Reporters and Officials. The Organization and Politics of  

Newsmaking.  D.C.Heath and Company, Massachusetts. (1973)

Thussu, Daya Kishan and Freedman, Des. War and The Media, reporting conflict 

24/7. Sage Publications 2003, London. 

Sources consulted
Astor, Dave and Nammour, Chris. (2002, Nov. 5) Are Papers Ready To Cover War At 

Home? Editor & Publisher
Halloran, Elliot, Murdock. (1970). Demonstrations and Communication: A Case 

Study. Great Britain, Penguin.

Mitchell, Greg. (2002, Oct. 30) Did New York Times Blow Coverage of Antiwar   

March? Editor & Publisher. 

The New York Times, consulted through LexisNexis Academic for the period between   

          September 2002 up until March 2003. 

The Washington Post, , consulted through LexisNexis Academic for the period  

         between September 2002 up until March 2003.
� Kurtz, Howard. (August 12, 2004). “ The Post on WMDs: An Inside Story; Prewar Articles Questioning Threat Often Didn't Make Front Page.” The Washington Post.


� Editorial (May 26. 2004). “The Times and Iraq.” The New York Times. 


� (January 13, 2005) “U.S Ends Search For Weapons of Mass Destruction.” PBS Online NewsHour., Retrieved August, 2005.Available: <� HYPERLINK "http://www.pbs.org/newshour/updates/iraq_01-13-05.html" ��http://www.pbs.org/newshour/updates/iraq_01-13-05.html�>.


� (March 2, 2004) “U.N.: Iraq had no WMD after 1994.” USA Today. Retrieved August, 2005.  Available: <� HYPERLINK "http://www.usatoday.com" ��http://www.usatoday.com�>.


� (June 28, 2005) “From Memos, Insights Into Ally's Doubts On Iraq War” 


The Washington Post. Retrieved June, 2005.Available: <http://www.washingtonpost.com>. 


� (May 25, 2004). “Al-Qaida Still 1800 Strong” CBS News Reports. Retrieved: July, 2004. Available: <http://� HYPERLINK "http://www.cbsnews.com" ��www.cbsnews.com�>. Here strategic study of the IISS is mentioned. 


� I have studied all of the newspaper articles from The New York Times and The Washington Post through the online database LexisNexis Academic. All of these articles have been retrieved in June, July and August of 2005.


� (September 12, 2002). White House press release “President's Remarks at the United Nations General Assembly.” Retrieved September, 2005. Available: <http://www.whitehouse.gov/news/releases/2002/09/20020912-1.html>.


� Kull, S., Ramsay, C., Subias, S., Lewis, E., Warf., P. (October, 2003).  “Misperceptions, Media, and the Iraq War.’’ Conducted by the Program on International Policy Attitude, Retrieved June, 2005. Available : <http://www.pipa.org>.





� Massing (2004).


� In the preface to Now They Tell Us, Orville Schell argues that the newspapers published their mea culpa partly because of Massing’s findings that were published earlier and are now combined in Now They Tell Us. 


�Greider,W. (May 03, 2004).  “Iraq as Vietnam.” The Nation, Volume: 278, Issue: 17 p. 5





�  United Nations 2002 Resolution 1441. Retrieved July, 2005.  Available at: <http://www.un.org/Docs/scres/2002/sc2002.htm>.


� “Timeline of the war in Iraq.” The Guardian. Retrieved June, 2005. Available at: <� HYPERLINK "http://www.guardian.co.uk/Iraq/page/0,12438,793802,00.html" ��http://www.guardian.co.uk/Iraq/page/0,12438,793802,00.html�>. This timeline states that on April 6, 1991, Iraq adopted the UN resolution requiring it to end production of weapons of mass destruction and to allow monitoring by the UN special commission inspection team.


� Transcripts of Powell’s presentation. Retrieved May, 2005. Available at:


<http://edition.cnn.com/2003/US/02/05/sprj.irq.powell.transcript/>.


� According to the electronic database LexisNexis Academic, The Washington Post published 36 articles containing the search terms Powell and Iraq on February 6, 2003. 


� Kessler, Glenn and Lynch, Colum. (February 6, 2003). “Powell Lays Out Case Against Iraq; Evidence Shows Hussein Foiled Inspections, Secretary Tells U.N” The Washington Post. 


� Moeller, Susan, D. (March 9, 2003). “Media Coverage of Weapons of Mass Destruction.” Center for International and Security Studies at Maryland. 


� Kessler, Glenn and Lynch, Colum. (February 6, 2003). “Powell Lays Out Case Against Iraq” The Washington Post. 


� DeYoung, Karen and Pincus, Walter. “Satellite Images, Communications Intercepts and Defector’s Briefings’’ The Washington Post.


� DeYoung, Karen and Pincus, Walter. “Satellite Images, Communications’’ The Washington Post.





� Kessler, Glenn and Lynch, Colum. (February 6, 2003). “Powell Lays Out Case Against Iraq” The Washington Post. 





� Tyler, Patrick E.  (February 6, 2003).  “Threats and Responses; Terror Network” 


Intelligence Break Led U.S. to Tie Envoy Killing to Iraq Qaeda Cell” The New York Times. 








� Tyler, Patrick E.  (February 6, 2003).  “Threats and Responses; Terror Network” 


Intelligence Break Led U.S.” The New York Times. 





� Moeller, Susan, D. (March 9, 2003). “Media Coverage” Center for International and Security Studies at Maryland. 





� Dobbs, Michael. (February 6, 2003). “At Council, Political Theatre” The Washington Post.


� “Safir, William. (February 6, 2003). “Irrefutable and Undeniable” The New York Times. 


� Cohen, Richard. (February 6, 2003). “A Winning Hand for Powell” The Washington Post, February 6, 2003.


� Cohen, Richard. (February 6, 2003). “A Winning Hand for Powell” The Washington Post. 





� Salih, A. (February 6, 2003). “Give Us a Chance To Build a Democratic Iraq.” The New York Times.


� DeYoung, Karen. (February 7, 2003). “The Game Is Over,' Bush Warns Iraq; President Calls on U.N. to Follow Pledge to Punish, Disarm Hussein” The Washington Post.


� Richburg, Keith B. (February 7, 2003). “Key Allies Not Won Over by Powell” The Washington Post.


� Howard, Kurtz.(February 12, 2003). “Bin Laden, Unedited; After Powell's Disclosure, FNC Airs Tape.” The Washington Post. 


� This information has been retrieved from the online encyclopaedia Wikipedia, available at http://en.wikipedia.org/wiki/Global_protests_against_war_on_Iraq 


and has been verified by the articles published on each event by Reuters, Associated Press, The Washington Post, The New York Times, CNN Online and BBC News Online. 


� The President’s State of the Union Address on January 29, 2002. Retrieved on September, 2005. Available: http://www.whitehouse.gov/news/releases/2002/01/20020129-11.html


� Greider, Iraq as Vietnam, ibid


� Author unknown “What Really Happened” is a weblog protesting against the war in Iraq. Information mentioned above retrieved in June, 2005. Available at: <http://www.whatreallyhappened.com/protestphotos.html>.


� PIPA Misperceptions 2003:1


� I have considered all of these demonstrations as part of one globally coordinated event, despite the time differences.


� Wilkinson, M. (October 26, 2002). “Tens Of Thousands Rally Around World Against Iraq War.” Reuters. Retrieved June, 2005. Available at:


 http://reuters.com/news_article.jhtml?type=politicsnews&StoryID=1637906


� Moulson, Geir.( October 26, 2002). “Europeans Rally Against War in Iraq.” Associated Press Online, Retrieved June, 2005. Available at LexisNexis Academic. 


� Zernike, Kate. (Oct. 30, 2002). “Rally in Washington Is Said to Invigorate the Antiwar Movement.” The New York Times.


� Clemetson, Lynette. (October 27, 2002) “Threats and Responses: the Protestors; Thousands March in Washington Against Going to War in Iraq.” The New York Times. 


� Reel, Monte. Fernandez, Manny.( October 27, 2002). “Antiwar Protest Largest Since '60s; Organizers Say 100,000 Turned Out.” � HYPERLINK "https://www.myuu.nl/http://web.lexis-nexis.com/professional/document?_m=2f1eb04a17c3e104afea2fc0c09ea362&_docnum=2&wchp=dGLbVlz-zSkSt&_md5=e02a18f7be22c10d60a1050622d7d007" �The Washington Post�. 


� Gitlin, Todd. (1980). The Whole World Is Watching. University of California Press. 


� Anderson, Kevin.( October 2002). “Americans Rally Against War in Iraq.” BBC News Online. Retrieved June, 2005. Available: http://www.bbc.co.uk.


�Chandrasekaran, Rajiv. (October 27, 2002) “U.S. Peace Group Holds Anti-War Protest in Baghdad; Quixotic American Demonstration Draws More Journalists Than Participants, but Iraqi Government Willingly Plays Host.” � HYPERLINK "https://www.myuu.nl/http://web.lexis-nexis.com/professional/document?_m=4e89b143bfd41f87ac74985ca02c49b7&_docnum=2&wchp=dGLzVzz-zSkSt&_md5=b0aa7af0be0d64be43d90af6e985d81d" �The Washington Post�.


�Burns, John F. (October 27, 2002) "12 Americans Stage Protest Hussein Is Happy to Allow.” The New York Times.


� “Antiwar Protests Sweep the World.” CNN Online. Retrieved:June, 2005. Available:  http://edition.cnn.com/2003/WORLD/meast/01/19/sproject.irq.protests/index.html.


� “Antiwar Protests Sweep the World.” CNN Online. Retrieved: June, 2005.


� The theories of “media agenda” and “public agenda” by Maxwell McCombs and Donald Shaw are discussed in McCombs, M., & Shaw, D. L. (1972). “The agenda-setting function of mass media.” Public Opinion Quarterly, 36, 176-187.


� These results are taken from the Gallup News Service Americans Distrust Iraq but Favor Giving U.N. Inspectors more time, Gallup Poll January 27, 2004. Retrieved June, 2005. Available: http://www.gallup.com/poll/releases/pr030127.aps


� According to the online encyclopaedia Wikipedia, the Guinness Book of Records has this listed as their largest peace protests ever in history. Available: http://en.wikipedia.org/wiki/Global_protests_against_war_on_Iraq


� (February 17, 2003). “ Millions Join Global Anti-War Protests.” BBC News Retrieved June, 2005. Available at http:// www.news.bbc.co.uk


� Numbers mentioned are the most divergent, as compared from Wikipedia and the BBC


� (February 16, 2003) “Cities Jammed in Worldwide Protest Against War in Iraq.” 


CNN Online. Retrieved June, 2005. Available: http://edition.cnn.com/2003/US/02/15/sprj.irq.protests.main/


� (February 17, 2003). “Big Anti-War Rally in San Francisco” CBS News. Retrieved June, 2005. Available: http://www.cbsnews.com/stories/2003/02/17/iraq/main540805.shtml


� Jacobs, A. (February 16, 2003). “Reminiscent to the 60’s, Mainstream to the Core” New York Times. 


� 


� Wilgoren, J. (February 16, 2003). “In Word, Song and Sign, Demonstrators Across the United States Say No to an Invasion of Iraq” The New York Times.


� Frankel, G. (February 16, 2003). “Millions Worldwide Protest Iraq War; 


Coordinated Effort Yields Huge Turnout in Europe” The Washington Post.


�Nieves, Evelyn. (February 16, 2003). “Antiwar Organizer's Politics Cause Rift”     


 The Washington Post. 


� This is a conclusion of the PIPA p. 17.


� Gallup News Service 200, ibid.


� McCombs, M., & Shaw, D. L. (1972). “The agenda-setting function of mass media”. Public Opinion Quarterly, 36, p.177.


The study is quoting “The Press and Foreign Policy” by Bernard C Cohen, Princeton University Press, 1962, p. 120





� President Bush’ speech, September 2001. Retrieved August, 2005. Available: http://www.whitehouse.gov/news/releases/2001/09/20010920-8.html


� “Washington Week in Review” is an American radio show from KQED, from Public Broadcasting for Northern California, and is hosted by anchor Gwen Ifill.


� (editorial) (May, 26. 2004) “The Times and Iraq” The New York Times. 








12
2

